(၁)။ ဝႆဝါသိကစီဝရ- ဝါဆုိသကၤန္း
(၂)။ ဝႆိကသာဋိကစီဝရ- မုိးေရခံသကၤန္း
“ဝါဆုိသကၤန္းလုိ႔ ဆုိလုိက္လ်ွင္ ဝါဆုိေသာအခါ
ဝတ္ရုံတဲ့ သကၤန္းကုိ ဝါဆုိသကၤန္းလုိ႔ မွတ္ထင္ေနၾကသည္။
သုိ႔ေသာ္ ပါဠိေတာ္မွာလာတဲ့ ဝါဆုိသကၤန္းက
ဝါဆုိရန္ ဝတ္ရုံတဲ့ သကၤန္းမဟုတ္ဘဲ ဝါတြင္းသုံးလ
ဝါသုိ႔ကပ္၍ ဝါက်ဳိး ဝါျပတ္ျခင္းမရွိဘဲ ေနေလ့ရွိေသာ
ရဟန္းေတာ္တုိ႔အား လွဴဒါန္းအပ္ေသာ
သကၤန္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊
ဝါတြင္းသုံးလပတ္လုံး မုိးတြင္းအခါ သိကၡာမညွိဳးဘဲ
ေနေလ့ရွိေသာ ရဟန္းေတာ္တုိ႔သည္သာ
ခံယူထုိက္သည္ျဖစ္၍ ယင္းရဟန္းေတာ္တုိ႔၏
ဥစၥာျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း
“ဝႆဝါသိကစီဝရ-ဝါဆုိသကၤန္း”ဟုေခၚ၏။
ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သတ္လုိ႔ ပါတိေမာက္နိႆဂၢိယပါစိတ္
ပတၱဝဂ္မွာလာတဲ့ အေစၥကစီစရအေၾကာင္း
အနည္းငယ္ရွင္းျပပါမည္။
သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္၌ ျမတ္စြာဘုရား
သီတင္းသုံးေတာ္မူစဥ္ အခ်ိန္အခါကျဖစ္သည္။
ထုိအခ်ိန္က ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ား
ဝါဆုိသကၤန္းအလွဴခံ၍ သုံးစြဲရန္ မပညတ္ရေသးပါ။
ထုိကာလအတြင္း ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ လမ္းဆုံ
လမ္းေလးခြအမႈိက္ပုံမ်ား၌ စြန္႔ပစ္ထားေသာ
အဝတ္စုတ္မ်ား၊ လူေသေကာင္ မ်ား၌
ရစ္ပတ္ထားေသာ အဝတ္စုတ္မ်ားကုိ ေကာက္ယူ
ေလ်ွာ္ဖြတ္ေဆးဆုိးကာ ဝတ္ရုံၾကေသာ ပ့ံသုကူ
သကၤန္းမ်ားႏွင့္သာ မွ်တေနရသည္။
ထုိမွ သမားေတာ္ဇီဝက၏ ေလွ်ာက္ထား
ေတာင္းပန္မႈေၾကာင့္ ဒါယကာတုိ႔ လွဴဒါန္းအပ္ေသာ
သကၤန္းကုိ အလွဴခံခြင့္ရရွိေသာ ဂဟပတိ-သကၤန္း
ျဖစ္ေပၚလာခဲ့၏။ ထုိမွ တဆင့္ အမတ္စစ္သူၾကီး
တစ္ဦးက ငါသည္ စစ္တုိက္ထြက္ဖုိ႕ရာ အခ်ိန္နီးေန၍
အမႈကိစၥမ်ားျဖင့္ အလုပ္ရႈပ္ ေနသည့္အတြက္
ရဟန္းေတာ္တုိ႕ထံ ဝါဆုိသကၤန္းလာေရာက္
အလွဴခံဖုိ႔ရန္ ကုိယ္တုိင္ သြားေရာက္၍ ပင့္ဖိတ္ဖုိ႔
အခ်ိန္မေပးနုိင္ပါ။ ထုိအခါ အမတ္စစ္သူၾကီးက
စစ္ေျမျပင္အရပ္တြင္ မိမိ၏ အသက္သည္
ေသမည္ ရွင္မည္ကုိ အတိအက်မသိေရးသည့္အတြက္
စစ္တုိက္ထြက္ခါနီးအခ်ိန္တြင္ ကုသိုလ္ရလုိ၍
လည္းေကာင္း၊ ရရွိသည့္ကုသုိလ္၏ အစြမ္းသတၱိ
အာနုေဘာ္ေၾကာင့္ စစ္ေျမျပင္အရပ္တြင္
အႏၲရာယ္ကင္း ေစလို၍လည္းေကာင္း
ရဟန္းေတာ္တုိ႔၏အထံသုိ႔
“အရွင္ဘုရားတုိ႔ ႂကြလာေတာ္မူၾကပါကုန္၊
တပည့္ေတာ္သည္ အရွင္ဘုရားတုိ႔အား
ဝါဆုိသကၤန္းကုိ လွဴဒါန္းပါအံ့ဟု ေလွ်ာက္ထားေပးရန္
အခုိင္းအေစ တမန္ကုိ လႊတ္လုိက္၏။”
ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဝါမွထကုန္ေသာ(ဝါဆုိျပီးေသာ)
ရဟန္းေတာ္တုိ႔အား ဝါဆုိသကၤန္းကုိ အလွဴခံ၍
သုံးစြဲရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္မမူအပ္ေသး၍ ရဟန္းေတာ္တုိ႔က
ဝါဆုိသကၤန္းအလွဴခံယူမႈအေပၚ ယုံမွားေတြးေတာမႈ
ျဖစ္ကာ သံသယကုကၠဳစၥျဖစ္ၾကကုန္၏။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အမတ္စစ္သူၾကီးက ဝါဆုိသကၤန္းအလွဴခံရန္
ပင့္ဖိတ္ပါေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္တုိ႔သည္
လာေရာက္၍ အလွဴမခံၾကကုန္။
ရဟန္းေတာ္တုိ႔ မလာေရာက္ၾကေသာအခါ
“အမတ္စစ္သူၾကီးက အရွင္ျမတ္တုိ႔သည္ ဝါဆုိ
သကၤန္းကုိ လာေရာက္အလွဴခံရန္ တမန္
ေစလႊတ္အပ္ပါလ်က္ အဘယ့္ေၾကာင့္ မႂကြလာကုန္
ဘိသနည္း။ ငါသည္ကား စစ္ေျမျပင္အရပ္သုိ႔ သြားရအံ့။
အသက္ရွင္ျခင္းကုိ သိနုိင္ခဲ၏။ ေသျခင္းကုိလည္း
သိနုိင္ခဲ၏-ဟု ရဟန္းေတာ္တုိ႔အေပၚ၌ ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ်
အျပစ္ျပ၍ ေျပာဆုိ၏။ ထုိသတင္းကုိ ျမတ္စြာဘုရား
ၾကားသိေတာ္မူသျဖင့္ “ရဟန္းေတာ္ တုိ႔သည္
အေဆာတလ်င္လွဴအပ္ေသာ သကၤန္းကုိ ခံယူ၍
ထားျခင္းငွာ ဘုရားခြင့္ျပဳေတာ္မူျပီဟု
ရဟန္းေတာ္တုိ႔အတြက္ သကၤန္းကုိ အလွဴခံယူ၍
အသုံးျပဳဖုိ႔ရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္။”
အေစၥကစီဝရ-ဆုိသည္မွာ အေဆာတလ်င္ ၊
ေရွာင္တခင္လွဴအပ္ေသာ အသကၤန္းျဖစ္သည္။
၄င္းအေစၥကစီဝရကုိ
(၁)။ မိမိ၏အသက္ကုိ စိတ္မခ်ရသည့္
စစ္ေျမျပင္အရပ္သုိ႔ စစ္ထြက္မည့္ပုဂၢိဳလ္၊
(၂)။ အရပ္တစ္ပါးသုိ႔ ခရီးထြက္မည့္ပုဂၢိဳလ္၊
(၃)။ ဖ်ားနာေနသည့္ ဂိလာန မက်န္းမာ လူနာပုဂၢိဳလ္၊
(၄)။ ေမြးဖြားခါနီး ကုိယ္ဝန္ေဆာင္ပုဂၢိဳလ္၊
(၅)။ မူလအရင္က သဒၶါတရားမရွိဘဲ အသစ္သဒၶါတရား
ျဖစ္ေပၚလာေသာပုဂၢိဳလ္၊
၄င္းပုဂၢိဳလ္တုိ႕က ရဟန္းေတာ္တုိ႔၏ အထံသုိ႔
တမန္ေစလႊတ္၍ လည္းေကာင္း၊ တမန္ကုိမေစလႊတ္ဘဲ
မိမိကုိယ္တုိင္ သြား၍လည္းေကာင္း၊
အရွင္ဘုရားတုိ႔ ႂကြေတာ္မူလာၾကပါကုန္၊
တပည့္ေတာ္သည္ အရွင္ဘုရားတုိ႔အား ဝါဆုိသကၤန္းကုိ
လွဴဒါန္းပါအံ့ဟု အေဆာတလ်င္ ေရွာင္တခင္
လွဴဒါန္းအပ္ေသာ သကၤန္းကုိ “အေစၥကစီဝရ”ဟု ေခၚသည္။
၄င္းသကၤန္းကုိ
ဝႆဝါသိက- ဝါဆုိသကၤန္းဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ဝါကြၽတ္သကၤန္းဟူ၍လည္းေကာင္း၊
အေစၥကစီဝရ- အေဆာတလ်င္ေရွာင္တခင္လွဴအပ္ေသာ
သကၤန္းဟူ၍ လည္းေကာင္း အမည္အမ်ဳိးမ်ဳိးေခၚနုိင္သည္။
ဤသည္ကုိ ေထာက္ဆၾကည့္မည္ဆုိပါလ်ွင္
ဝါဆုိသကၤန္းအား တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး လွဴဒါန္းႏုိင္၏။
၄င္းသကၤန္းသည္ သီးျခားသကၤန္းမ်ဳိးမဟုတ္၊
သကၤန္း-၉ထည္တြင္ တစ္ထည္အပါအဝင္ျဖစ္သည္။
သကၤန္း၉ထည္မွာ
(၁)။ သင္းပုိင္
(၂)။ ကုိယ္ရုံဧကသီ၊
(၃)။ ဒုကုဋ္၊
(၄)။ အိပ္ရာခင္း၊
(၅)။ မ်က္ႏွာသုတ္ပဝါ၊
(၆)။ ပရိကၡရာေစာဠ။
(၇)။ နိသီဒုိင္၊
(၈)။ မုိးေရခံသကၤန္း၊
(၉)။ အမာလႊမ္းသကၤန္းတုိ႔ျဖစ္သည္။
မုိးတြင္းအခါ မုိးေရခ်ဳိးရန္ အသုံးျပဳအပ္ေသာ
သကၤန္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဝိႆိကသာဋိကစီဝရ-
မုိးေရခံသကၤန္းဟုေခၚ၏။
ဝါဆုိသကၤန္းႏွင့္ မုိးေရခံသကၤန္းသည္ အဓိပၸါယ္
အေနအထားျဖင့္ တူသေယာင္ ရွိ၍လည္းေကာင္း၊
ပါဠိအေနအထားအားျဖင့္ တူသေယာင္ရွိ၍လည္းေကာင္း
အတူတူပင္ဟု ထင္မွတ္ၾက၏။ အဓိပၸါယ္မတူပါ။
ဝါဆုိသကၤန္းသည္ မုိးေရခံသကၤန္းမဟုတ္ဘဲ
မုိးေရခံသကၤန္းအတြက္ ပါတိေမာက္ ရတနာဝဂ္မွာ
သိကၡာပုဒ္သီးျခားရွိပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရား ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသုံးေတာ့
ဝိသာခါက ဆြမ္းစားပင့္ပါတယ္။ အဲဒီညလြန္ေတာ့
ေလးကြၽန္းလုံးအႏွံ႔ မုိးၾကီးရြာသြန္းပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ရဟန္းတုိ႔ ေဇတဝန္ေက်ာင္းမွာ
ရြာသလုိ၊ ေလးကြၽန္းလုံးအႏွံ႔မွာလည္း မုိးရြာတယ္။
သင္တုိ႔မုိးေရခ်ဳိးၾက။ ဒီမုိးၾကီးဟာ ေလးကြၽန္းလုံးႏွံ႔တဲ့
ေနာက္ဆုံးမုိးပဲ ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ သကၤန္းအပုိအလွဴခံခြင့္
မရွိေသးတာေၾကာင့္ မုိးေရခံ သကၤန္းမပါဘဲ
မုိးေရခ်ဳိးေနၾကတဲ့အခ်ိန္ ဝိသာခါလႊတ္လိုက္တဲ့
အိမ္ေဖာ္မေလး ေက်ာင္းလာဆြမ္းစားခ်ိန္ေရာက္ေၾကာင္း
ေလွ်ာက္ထားဖုိ႔လာတဲ့အခါ၊ အဝတ္မပါဘဲ မုိးေရခ်ဳိးေနၾကတဲ့
ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိျမင္ေတာ့ ဒီအရာမ္အတြင္းမွာ
ရဟန္းေတြ မရွိဘူး။ အာဇီဝတကၠတြန္းေတြသာ
မုိးေရခ်ဳိးေနၾကတယ္လုိ႔ေတြးျပီး ရဟန္းေတြကုိ
မပင့္ခဲ့ဘဲ အိမ္ျပန္သြား ဝိသာခါကုိ
အေၾကာင္းစုံျပန္ေျပာတယ္။
ဝိသာခါက ပညာရွိတယ္။ လိမၼာယဥ္ေက်းတယ္။
အေတြးအေခၚလ်င္ျမန္ထက္ျမက္တယ္။ရဟန္းေတာ္ေတြ
မုိးေရခံသကၤန္းမပါဘဲ မုိးေရခ်ဳိးေနၾကတာျဖစ္မယ္ စဥ္းစားျပီး
အိမ္ေဖာ္မေလးကုိ ဆြမ္းစားခ်ိန္ေရာက္ေၾကာင္း ထပ္မံ
အပင့္ခုိင္းျပန္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ
ေရးခ်ဳိးျပီးလုိ႔ တင့္တင္တယ္တယ္ သပၸါယ္စြာ
ဝတ္ရုံထားၾကျပီးျဖစ္တယ္။ ေက်ာင္းတြင္းမွာ
တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္စြာ သီတင္းသုံးေနၾကျပီျဖစ္တယ္။
ရဟန္းတစ္ပါးမ်ွ ေက်ာင္းမွာမရွိဘူး။
တစ္ေက်ာင္းလုံးတိတ္ဆိတ္ေနတယ္လုိ႔
အိမ္ေဖာ္မေလးက ျပန္လာျပီး ဝိသာခါကုိ ေျပာျပန္တယ္။
ဝိသာခါက အေျခအေနကုိ စဥ္းစားမိျပီး ထပ္မံ
လႊတ္ရျပန္တယ္။ ဒီေတာ့မွ ျမတ္စြာဘုရားရွင္နဲ႔
သံဃာေတာ္ေတြ အိမ္ႂကြလာေတာ္မူၾကတယ္။
မုိးရြာျပီးစ ေရစီးအဟုန္ေတြမ်ားေနေပမယ့္
ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ သံဃာေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေျခေတာ္ေတြ
သကၤန္းေတာ္ေတြမွာ ေရစုိစြတ္ျခင္း မရွိတာျမင္ေတာ့
ဝိသာခါ အံ့ၾသဝမ္းသာျဖစ္ကာ ဆြမ္းကပ္လွဴ၊
ဒီေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားထံမွာ ဆု(၈)ပါးေလွ်ာက္ထား
ေတာင္းဆုိပါတယ္။ အဲဒီဆု(၈)ပါးက
(၁)။ အရွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္မသည္ သံဃာေတာ္မ်ားအား
အသက္ထက္ဆုံး မုိးေရးခံသကၤန္း လွဴလုိပါ၏။
(၂)။ ဧည့္သည္ အာဂႏၲဳတုိ႔အား ဆြမ္းလွဴလုိပါ၏။
(၃)။ ခရီးသြားရဟန္းတုိ႔အား ဆြမ္းလွဴလုိပါ၏။
(၄)။ သူနာရဟန္းတုိ႔အား ဆြမ္းလွဴလုိပါ၏။
(၅)။ သူနာျပဳ ရဟန္းတုိ႔အား ဆြမ္းလွဴလုိပါ၏။
(၆)။ သူနာရဟန္းတုိ႔အား ေဆးလွဴလုိပါ၏။
(၇)။ အျမဲ ယာဂု လွဴလုိပါ၏။
(၈)။ ဘိကၡဳနီသံဃာအား ေရသနုပ္လွဴလုိပါ၏။
ဆုိတဲ့ ဆု(၈)မ်ဳိးပါ။ ထုိ၈-မ်ဳိးထဲမွ ပထမဆုံးဆုအရ
မုိးေရခံသကၤန္းကုိ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ခြင့္ျပဳေတာ္မူပါတယ္။
မုိးေရခံသကၤန္းဟာ ျမတ္စြာဘုရား အထြာေတာ္ျဖင့္
အလ်ား ၆ထြာ၊ အနံ ၂ထြာခြဲထက္မပုိရပါဘူး။
ပုိလွ်င္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္ပါတယ္။
ဝါဆုိသကၤန္းကဲ့သုိ႔ တစ္ႏွစ္ပတ္လုံး လွဴဒါန္းခြင့္၊
အလွဴခံခြင့္ မရွိဘဲ “နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္မွ
ဝါဆုိလျပည့္ေန႔အထိ” တစ္လသာ လွဴဒါန္းခြင့္
အလွဴခံခြင့္ရႏုိင္၏။မုိးေလးလပတ္လုံးသုံးစြဲႏုိင္၏။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဝါဆုိသကၤန္းသည္ စစ္သူၾကီး
စတင္လွဴဒါန္းသည္ကုိ အေၾကာင္းျပဳျပီး
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳေတာ္မူေသာေၾကာင့္
ေပၚေပါက္လာျပီး၊ မုိးေရခံသကၤန္းကေတာ့
ဝိသာခါေက်ာင္းအစ္မၾကီးေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာေၾကာင္း
အသိေပးလုိက္ရပါသည္။
ဝါသကၤန္းႏွင့္ မုိးေရခံသကၤန္းႏွစ္ခုရဲ႕ မတူပုံ
အေၾကာင္းေလးကုိ ရွင္းလင္းျပသညႊန္ၾကားေပးသည့္
ဆရာေတာ္အရွင္ပညာသီဟာဘိဝံသ
ဆရာေတာ္ဘုရားအား အလြန္ပင္ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း။
-【အရွင္ဝိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိလ္)】
Posted by►
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm