“စိတ္ဓာတ္မွန္ျပင္ ျမဴမတင္ ျဖဴစင္ေတာက္ပေစရမည္”
သစိတၱ ပရိေယာဒါပနံ အရ
မိမိစိတ္ ျဖဴစင္ေစရျခင္းဆိုသည္မွာ အရွက္ေၾကာက္မဲ့ရာမွ လြန္က်ဴးေလ့ ရိွတတ္ေသာ ကိေလသာတရားကိုယ္မ်ားကို အရွက္အေၾကာက္ ၾကားခံထားလ်က္က အျဖဴဘက္ ေျပာင္းေပးေနျခင္းပင္တည္း။

စိတ္သည္ …
ပင္ကိုအားျဖင့္ ျဖဴစင္ေတာက္ပေသာ သေဘာကို ေဆာင္ထား၏ ။
ကိေလသာကင္းေ၀းစဥ္၌ျဖစ္ေသာ စိတ္တန္ခိုးသတၱိမ်ားႏွင့္ ျဖဴစင္ေတာက္ပမႈသည္ ေလာကတြင္းရိွ မည္သည့္အေရာင္အလင္းမ်ားႏွင့္မွ် ႏႈိင္းခိုင္းစရာ မျမင္ၿပီ။
ဤမွ် ျဖဴစင္ေတာက္ပေနေသာ စိတ္တန္ခိုး၊ စိတ္သတၱိကို ပင္ကိုအားမွ် နိမ့္က်ေစၿပီး မည္းညစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးသူမွာ ကိေလသာပင္ျဖစ္သည္။

သို႕ေၾကာင့္လွ်င္ ထိုကိေလသာကို
ပူပန္ေစတတ္ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာသေဘာ၊ စိတ္ ၾကည္လင္လန္းဆန္းကို ညစ္ႏြမ္းေစတတ္ေသာ သေဘာဟူ၍ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ့သည္။
သန္႕ျပန္႕စင္ၾကယ္ေနေသာစိတ္ ကိေလသာ အထိုးအႀကိတ္ခံလိုက္ရေသာ္ မီးကၽြမ္းခံရေသာ မီးဒဏ္သင့္ပစၥည္းပမာ မည္းတူသြားရာ၏ ။ လန္းဆန္းတက္ၾကြေနေသာ စိတ္၊ ကိေလသာ အဖိအႏွိပ္ ခံလိုက္ရပါေသာ အခိုင္းနာထားေသာႏြား အင္အားႏြမ္းပါးေနသည္ပမာ ညစ္ႏြမ္းသြားရာ၏ ။

ကိေလသာဆယ္မ်ဳိး
ျဖဴစင္ေနေသာစိတ္ မည္းညစ္ေအာင္ ႏွိပ္စက္ေလ့ရိွေသာ ထိုအရာတို႕မွာ …
၁။ ေလာဘ ဆာေလာင္ျပင္းပ်ေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၂။ ေဒါသ မုန္းၿငိဳးပစ္မွားေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၃။ ေမာဟ အျဖစ္မွန္ကို မသိေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၄။ မာန အထင္ႀကီးလ်က္ ျမတ္ႏိုးႏွစ္သက္ေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၅။ ဒိ႒ိ အမွန္မသိ ထင္ရာၿငိေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၆။ ၀ီစိကစၥာ အမွန္မျပ ေ၀ခြဲမရေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
ရ။ ထိနမိဒၶ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္၀ ႏြမ္းလ်ေတြေ၀ေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၈။ ဥဒၶစၥ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး တျခားစီသြားေနေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၉။ အဟိရိက အျမင္မသက္ ဘာကိုမွ် မရွက္ေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္းသို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
၁၀။ အေနာတၱပၸ အျမင္မေပါက္ ဘာကိုမွ် မေၾကာက္ေစျခင္းျဖင့္ အျဖဴမွအမည္း သို႕ ေျပာင္းလဲေပးေနသူ ၊
ထိုဆယ္မ်ဳိး တစ္မ်ဳိး တစ္မ်ဳိးစီးပိုးခံေနရေသာ သတၱ၀ါတိုင္း အျဖဴဆိုမည္း၍ အမည္းျဖစ္က ညစ္သထက္ညစ္ဘ၀သို႕ လွလွႀကီး ေရာက္ရေခ်ၿပီ။

ဘာ၀နာပရိကံမ်ား
ဘာ၀နာပရိကံဆိုသည္မွာ …
သရဏဂံုသံုးပါး တစ္ဂုဏ္ဂုဏ္မပြားမီ ေရွ႕ေျပးထားရမည့္ စိတ္ထားမ်ားကိုပင္ ဆို၏ ။ သရဏဂံုပြားသည္ ကမၼ႒ာန္းထိုင္သည္ကား အတူတူပင္ ။
ထိုသရဏဂံုသည္ စိတ္မည္းမွ စိတ္ျဖဴ လဲလွယ္ယူရာ၏ ကိရိယာတည္း။
ထိုသရဏဂံုသည္ အရိုင္းမွအယွဥ္ ေမတၱာစိတ္၀င္ရာ၏ လမ္းမတည္း။ ထိုသရဏဂံု မပြားထံုမီ
၁။ ကိုယ္ႏွင့္အသက္ မငဲ့ကြက္ဘဲ ရက္ရက္စက္စက္ႀကီး က်င့္မည္ဟူေသာစိတ္ထား။
၂။ ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလံုး သံုးပါးလံုး ေျဖာင့္မွန္ေစမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၃။ ကိုယ္ႏႈတ္ဖြင့္ရာ ေစတနာပါပင္ ေျဖာင့္မွန္ေစ့မည္ဟူေသာစိတ္ထား။
၄။ ဘုရားစကား ဆရာသမား စကားတစ္ထစ္ခ် နားေထာင္မည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၅။ ႏူးညံ့ေသာသေဘာထား ငါမ]အျမဲထားမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၆။ ေထာင္လႊားတက္ၾကြ မာန္မာနအ၀၀ကိုလည္း ခ်ဳိးႏွိမ္ခ်ထားမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၇။ တရားေသာက အျခားေသာက ငါ့ဆီ မ၀င္ေစရဟူေသာ စိတ္ထား။
၈။ စိတ္အလို ကိုယ္မလိုက္ ထိုက္သင့္ရာေလးျဖင့္သာၿပီးေျပအံ့ဟူေသာ စိတ္ထား။
၉။ မလုပ္မျဖစ္ေသာကိစၥမွတစ္ပါး တျခားျပဳဖြယ္ရာ ငါစြန္႕ပယ္မည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၀။ သရဏဂံုပြား ဘာ၀နာတရားမ်ား လ်င္ျမန္စြာ တိုးပြားေစမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၁။ စိတ္လည္းလံု အာရံုလည္း မမ်ားေစရန္ မ်က္စိစသည္ တံခါးမ်ား အျမဲပိတ္ထားမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၂။ ကိေလသာအလိုဆိုးအတြင္း ၀င္စီးပိုးေနသည္ကိုလည္း ဖ်က္ခ်ဳိးခ်ထားခဲ့ေတာ့မည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၃။ ခႏၶာ၀န္ ခႏၶာကိစၥ က်ဥ္းႏိုင္သမွ် က်ဥ္းေစမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၄။ ေဆြမိတ္မ်ဳိးမိတ္တို႕သို႕ ၿငိေနေသာစိတ္ကိုလည္း မခ်ိတ္မိေစရန္ ျပဳျပင္ထားမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
၁၅။ ပညာရိွတို႕ ပညာမ်က္စိျဖင့္ အၾကည့္ခံႏိုင္ရန္လည္း ႀကိဳးစားမည္ဟူေသာ စိတ္ထား။
ဤစိတ္ထား တစ္ဆယ့္ငါးမ်ဳိးတို႕သည္ကား …
ကိုယ့္အက်ဳိး ကိုယ့္စီးပြား တကယ္လိုလားသျဖင့္ သရဏဂံုပြား စိတ္ကုစားမည့္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ယင္းသရဏဂံု မပြားမီ ထားရိွရမည့္ စိတ္ထားမ်ားတည္း။
သို႕မဟုတ္ ….
သရဏဂံုလည္းပြား သည္စိတ္မ်ဳိးလည္း ထား၊
ဆိုလိုသည္မွာ
ဤ ငါ၏ ကိုယ္ခႏၶာသည္ကား သိုးကုတ္ပုပ္ကုန္ဆိုလည္း ဟုတ္၏။
ေသလွ်င္ ထားပစ္ခဲ့ရမွာကလည္း ေသခ်ာ၏ ။
ငါ ရရိွခံစားရမည့္ တရားကား သိုးလည္းမသိုး ပုပ္လည္း မပုပ္။
တစ္ဘ၀၌ ရရိွေသာတရား တစ္ဘ၀ထားပစ္ခဲ့ရသည့္ အစားမ်ဳိးလည္း မဟုတ္ေခ်။
သို႕ေၾကာင့္ ခႏၶာႏွင့္တရား အလဲလွယ္ထား ငါႀကိဳးစားမည္။
တစ္ဖန္
ကာမအရသာကား တိရစ ၦာန္အလား၊ လူအလား၊ နတ္အလား ဘ၀မျခားပင္ ခံစားခဲ့ရဖူးၿပီ။
ဓမၼအရသာကား ျမည္း၍မွ် မၾကည့္မိ၊ ခံစားခြင့္အထိ မေရာက္ရိွေသးေခ်။
သို႕ေၾကာင့္ အဆန္းကိုသာ ႀကိဳက္ေလ့ရိွေသာ ငါ့စိတ္ကို အရိုးဆံုးအဆန္းျဖစ္သည့္ တရားအရသာမ်ား ခံစားေစမည္။
ဤသို႕ ကာမအာရံုဘက္ ညြတ္လ်က္ရိွေသာ စိတ္ကေလးကို ဓမၼအာရံုဘက္ သက္ေစ၍ နိဗၺာန္ဘက္ သြက္သြက္ကေလးထြက္ရန္ ေရွ႕ေျပးလမ္းခင္းဟူလို။
ထို ေရွ႕ေျပးလမ္းခင္း စိတ္ႏွလံုးသြင္း မပါေခ်က
နိ၀ရဏအတား ကိေလသာတို႕အၾကား ျဖတ္သြား သြားရေလေသာအခါ အထိနာတတ္သည္။


မေတာင္းခင္ကသူ႕ေၾကြး ၾကိဳတင္ေပးထား
ထိုသို႕ ဘာ၀နာအေျခတည္ ပရိကံမ်ား ဆင္ျခင္ၿပီးေနာက္
ျမင္အပ္ မျမင္အပ္ သတၱ၀ါအေထြေထြတို႕သို႕လည္း ေမတၱာဓာတ္ ပို႕လႊတ္၊
ေၾကာက္တတ္ မေၾကာက္တတ္ သတၱ၀ါအရပ္ရပါသို႕လည္း ေမတၱာဓာတ္ ပို႕လႊတ္၊
ဘ၀ဇာတ္ဆံုး မဆံုးေသးေသာ သတၱ၀ါအရပ္ရပ္သို႕လည္း ေမတၱာဓာတ္ ပို႕လႊတ္၊
ထို ေမတၱာဓာတ္ ပို႕လႊတ္ျခင္းကား …
ရန္မိတ္ႏွစ္ပါး မိမိအေပၚ အေတးထား အေၾကြးထားမ်ားသို႕ ေပးေလ်ာ္လိုက္ျခင္းတည္း။

က။ ရန္သူတို႕ အာဃာတစိတ္ျဖင့္ မိမိသို႕ စိတ္ညြတ္ေနဆဲျဖစ္ေနေသာ္ အာရံုကိုင္၍ တရားထိုင္ရာ၀ယ္ မိမိစိတ္ အထိုင္မက် ျဖစ္တတ္လွေခ်သည္။

ခ။ မိတ္ေဆြတို႕ ေသာကစိတ္ျဖင့္ မိမိသို႕ စိတ္လႊတ္ေနဆဲ ျဖစ္ေနေသာ္ တရားအာရံုအၾကား မိမိစိတ္ မည္သို႕ထားထား ကစားေနတတ္လွေခ်သည္။

ဂ။ တရားမထိုင္ခင္ မိမိစိတ္ကပင္ ထိုသူတို႕အၾကား သြားက်က္စားေနခဲ့ေသာ္ တရားအာရံုျပဳလိုက္သည္ ႏွင့္ ထိုစိတ္ၾကမ္း သရမ္းလာတတ္လွေခ်သည္။

ထိုအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ တရားထိုင္အံ့ဆဲဆဲ ေမတၱာဓာတ္ ပို႕လႊတ္ရျခင္းတည္း။

ထိုသို႕ ပရိကံလည္းထား ေမတၱာလည္း ပြားၿပီးေသာ္ …
မိမိႏွစ္သက္ရာ ကမၼ႒ာန္းနည္းတစ္ပါးပါး လက္ကိုင္ထားကာ သရဏဂံုပြားမ်ားျခင္းကိစၥ ေဆာင္ရြက္ၾကရ၏ ။
အာရံုမဆိတ္ တံခါးထိပ္ ထိုးၾကိတ္ေနတတ္သည္။
သရဏဂံု ပြားထံုျခင္းသည္
အာရံုငါးပါးတို႕အၾကား ကစားေနေသာ စိတ္ကေလးကို ဘုရားစေသာ အာရံုအၾကား သြားေရာက္၍ ထားေပးရသည့္ကိစၥပင္ ျဖစ္ရာ …
အာရံုမဆိတ္ၿငိမ္က ဣေျႏၵလည္းမရ မည္းစိတ္လည္း ထၾကြတတ္ေခ်သည္။

သို႕ေၾကာင့္ သရဏဂံုပြား ကမၼ႒ာန္းသမားသည္

က။ အာရံုကင္းဆိတ္ရား ေနရာကိုလည္း ေရြးခ်ယ္ရာ၏ ။
ခ။ ေနရာမရေသာ္ အာရံုကင္းဆိတ္ခ်ိန္ကိုလည္း ေစာင့္ဆိုင္းရာ၏ ။


ျမဴေမွာင္ကင္း လမင္းသာ
တရားရႈမွတ္မႈသည္
စိတ္ကို ကိေလသာအညစ္အေၾကးတို႕မွ ကင္းေ၀းစင္ၾကယ္ေရးပင္ျဖစ္၏ ။
နိမ့္က်ေနေသာစိတ္အား ျမွင့္တင္ေပးရန္လည္း ျဖစ္၏ ။
ျမဳပ္ေနေသာစိတ္အား ျမွင့္တင္ေပးရန္လည္း ျဖစ္၏ ။
ပူပန္ေၾကာင့္ၾကေနေသာ စိတ္ ေအးေဆးတည္ၿငိမ္လာေစရန္လည္း ျဖစ္၏ ။
သို႕ေၾကာင့္
ထိုတရားရႈမွတ္မႈသည္ စိတ္ျပဳျပင္ေရးကရိယာဆိုက မမွားတန္ရာေခ် ။
ထိုစိတ္ ကိေလသာတို႕မွ ကင္းေ၀းစင္ၾကယ္လာေခ်ေသာ္
စိတ္တန္ခိုး၊ စိတ္သတၱိ ပင္ကိုအားမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊
စိတ္တည္ၾကည္ရာမွျဖစ္ေသာ ျဖဴစင္ေတာက္ပမႈ အလင္းေရာင္အားမ်ားသည္ လည္းေကာင္း
တိမ္တိုက္မွ လြတ္ထြက္လာေသာ လပမာ အစြမ္းျပသာလာေခ်၏ ။

က။ ဘုရားရွင္သည္ကား
ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ရေသာ ပါရမီေတာ္မ်ား၏ သက္တမ္း ၊
ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ရေသာ ပါရမီေတာ္မ်ား၏ အေရအတြက္ ၊
အရင္းတည္ခဲ့ရေသာ အဓိပတိေလးပါးတို႕၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္အားမ်ားေၾကာင့္
စိတ္ေတာ္၏ ၾကည္လင္မႈကလည္း မည္သူမွ် တုမရေခ် ။
အေရာင္ေတာ္၏ ေတာက္ပအားကလည္း မည္သူမွ် လိုက္မမီေခ်။
အေရာင္ေတာ္၏ ေတာက္ပခ်ိန္ကိုလည္း ကန္႕သတ္၍ မရပါေခ်။
ထိုေရာင္လွ်ံေတာ္သည္ အလိုေတာ္ရိွက ေနအေထာင္၊ လအေထာင္မွ်မက အလိုေတာ္ ျပည့္၀ေစသည္။ ဤသည္မွာ စိတ္တန္ခိုး၏ စြမ္းအားပင္ မဟုတ္ေလာ။

ခ။ သာ၀ကတို႕မွာမူကား
ပါရမီေတာ္ျဖည့္က်င့္ၾကရာ၀ယ္ ဘုရားရွင္၏ေအာက္ အခ်ဳိ႕ကားထက္၀က္၊ အခ်ဳိ႕ကား သံုးခ်ဳိးတစ္ခ်ဳိး၊ အခ်ဳိ႕ကား သံုးခ်ဳိးတစ္ခ်ဳိးမျပည့္၊ အခ်ဳိ႕ကား အစြန္းထြက္မွ်သာ။ သက္တမ္းအေရအတြက္ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား ယုတ္ေလ်ာ့ျဖည့္က်င့္ၾကေလရာ ပြင့္ရာ၌လည္း ဘုရားေလာက္ မျပည့္၀ပါေခ်။
ထိုသာ၀ကတို႕ရိွ စိတ္သတၱိအလင္းေရာင္မ်ားသည္ …
ပယ္တုန္းသာလင္း၍ လင္းတုန္းသာ ပယ္အားျဖင့္ တစ္ပိုင္းတစ္စမွ်ကိုသာ စိတ္တြင္းသာလင္၍ ကိုယ္တြင္းသို႕ကား မခ်ဥ္းမဆင္း စိတ္သတၱိမွ် ျပသျခင္း။


ဂ။ အားထုတ္ဆဲေသာ ေယာဂီတို႕မွာမူကား …
ပီတိစ်ာန္အဂၤါမ်ား အထူးအားေကာင္းလာေသာအခါမ်ဳိးတြင္သာ အလင္းထြက္တတ္ၾက၏ ။
ထိုအလင္းေသာ္မွလည္း ၄င္းတို႕၏ အဓိပတိအားသို႕လိုက္၍
အခ်ဳိ႕ကား စိတ္တြင္းမွ်ေလာက္သာ ျမဴညစ္ကင္းရွင္းဉာဏ္အလင္း ျပတတ္ေခ်၏ ။
အခ်ဳိ႕ကား စိတ္၀ယ္မဆံ့ ကုိယ္အႏွံမွ ျပင္ပအထိ ဆန္႕ထြက္လာတတ္၏ ။
အခ်ဳိ႕ကား သမၸသနဉာဏ္အဆင့္ကပင္ စတင္ကြန္႕ျမဴးတတ္၏ ။
အခ်ဳိ႕ကား ဥဒယဗၺယဉာဏ္ေလာက္က်မွ စတင္ထြက္ျပဴလာတတ္၏ ။

ေကာက္ခ်က္ခ်ေသာ္

အလင္းေရာင္သည္ ကိေလသာ အညစ္အေၾကး ကင္းေ၀းျခင္းေၾကာင့္တည္း။
အလင္းေရာင္သည္ ပင္ကိုယ္စိတ္ တန္ခိုးစိတ္သတၱိ ေပၚလြင္တက္ၾကြလာျခင္းပင္တည္း။
အလင္းေရာင္သည္ စိတ္၏ ျဖဴစင္အား၏ ေရာင္ျပန္နိမိတ္တစ္မ်ဳိးတည္း။
ထိုတြင္ …
စိတ္တြင္၌သာ လင္းထင္ေနျခင္မ်ဳိးကို စိတၱသမု႒ာန္အလင္း၊
ကိုယ္၏ျပင္ပ ဗဟိဒၶအထိ လင္းေနျခင္းမ်ဳိးကို ဥတုသမု႒ာန္အလင္း၊
ဤသို႕လည္း အလင္းႏွစ္မ်ဳိး၏ အထူး ခြဲျခား မွတ္သားခဲ့ေလဦး။
စိတၱသမု႒ာန စိတ္၌တည္လ်က္ကရိွေသာ အလင္းအား၊
ဥတုသမု႒ာန ဥတုဇရုပ္ရိွ အခိုးအရိွန္အားမ်ားကပါ လိုက္ပါလာေသာ အလင္းအား။


သိကၡာသံုးဆင့္တို႕၏ လုိရင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္
ထိုသိကၡာသံုးဆင့္က ဘာကို ကိုယ္စားျပဳသနည္း …
၁။ မေကာင္းမႈမွန္သမွ် ဘာတစ္ခုမွ်မျပဳက်င့္ေစရျခင္း
သဗၺပါပႆ အကရဏံ၊
၂။ ေကာင္းမႈမွန္သမွ် တစ္ခုမက်န္ ျပည့္စံုရျပန္ျခင္း
ကုသလႆုပ သမၸဒါ၊
၃။ မိမိစိတ္ ျဖဴစင္စြာထားရျခင္း
သစိတၱပရိေယာဒါပနံ
ဘုရားရွင္တိုင္း၏ ထိုသံုးခြန္းမွ် အဆံုးအမကို ကိုယ္စားျပဳ၏ ။
သို႕ေၾကာင့္ ထိုသံုးခြန္းမွ်ေသာ ဘုရားရွင္တိုင္း၏ အဆံုးအမေတာ္သည္ …
၁။ သဗၺပါပႆအကရဏံျဖင့္ သီလသိကၡာကို ညႊန္းဆို၏ ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မေကာင္းမႈ မျပဳက်င့္ဘဲေနရာ၌ သီလမစင္ၾကယ္ဘဲႏွင့္
မျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္တည္း။
၂။ ကုသလႆုပသမၸဒါျဖင့္ သမာဓိသိကၡာကို ရည္ညႊန္း၏ ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေကာင္းမႈကို ျဖည့္က်င့္ရာ၌ စိတ္မစင္ၾကယ္ဘဲႏွင့္
ေကာင္းက်ဳိးမရႏိုင္ေသာေၾကာင့္တည္း။
၃။ သစိတၱ ပရိေယာဒါပနံျဖင့္ကား ပညာသိကၡာကို ရည္ညႊန္း၏ ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ စိတ္ကို
ျဖဴစင္ေစရာ၌ ရန္ႏွင့္မိတ္၊ အေကာင္းႏွင့္အဆိုး၊ အမွားႏွင့္အမွန္တို႕ကို ဧကန္ပိုင္းျခား
ခြဲျခားအားမပါဘဲႏွင့္ မျဖစ္ႏိုင္လြန္းေသာေၾကာင့္တည္း။

သို႕မဟုတ္ …
သီလသိကၡာက ဒုစရိုက္မႈထိုဆယ္ခု တစ္ခုမက်န္ ေတာ္လွန္သုတ္သင္၊
သမာဓိသိကၡာစုက သမထမႈ စိတ္လံုးစု စုစည္းဖြဲ႕ခ်ည္ အာရံုတည္၊
ပညာသိကၡာစုက ျဖစ္မႈပ်က္မႈ ကြဲေအာင္ရႈ၊ ခ်ဳပ္မႈဦးတည္ ေရွ႕သို႕ခ်ီ။
ဤကား သိကၡာသံုးဆင့္တို႕၏ လုိရင္းအက်ဥ္းတည္း။
က်င့္ - တည္ - သိ ဟူေသာ သိကၡာသံုးဆင့္ ဆင့္လ်က္တည္ရိွရာတြင္
က်င့္ရံုမွ်ျဖင့္လည္း မေက်နပ္မူ၍
တည္ရံုမွ်ျဖင့္လည္း မေက်နပ္မူ၍
အသိသို႕ ဆိုက္ေစသည္အထိ ျဖည့္က်င့္ျခင္းျဖင့္
မေကာင္းရာကို ေရွာင္ျခင္း၊ ေကာင္းရာကို ေဆာင္ျခင္း၊ စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ထားျခင္းအမႈ ျပဳစုႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။

၀န၀ါသီေဉယ်ဓမၼသာမိေထရ္(မဟာေဗာဓိၿမိဳင္ဆရာေတာ္)