အဂၢမဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ ဘဒၵႏ ၱေဒ၀ိႏၵာဓိပတိ (ထီးခ်ဳိင့္ျမိဳ႕တည္ေတာဆရာေ တာ္)
“လာဘ္တို႕တြင္ အနာကင္းျခင္းလာဘ္သည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။”
“ခ်မ္းသာတကာတို႕တြင္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။”
ဤစကားရပ္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းလိုလို ၾကားဖူးၾက၏။ ထိုစကားရပ္၏ အဓိပၸါယ္အတိုင္း မိမိတို႕ ခႏၶာကိုယ္၌ အနာေရာဂါမရိွ၍ ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အျမတ္ဆံုးဟု မွတ္ယူၾက၏။ အနာေရာဂါမရိွ၍ ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အသာဆံုးေသာ ခ်မ္းသာဟု ယူဆခဲ့ၾက၏ ၊ ဟုတ္ပါ၏ ၊ ခႏၶာကိုယ္၌ ေရာဂါတစ္စံုတစ္ရာ ကပ္ၿငိခဲ့ပါေသာ္ ပစၥည္းဥစၥာ ဘယ္မွ် ခ်မ္းသာသည္ျဖစ္ေစ၊ အျခံအရံပရိသတ္ မည္မွ် ေပါမ်ားသည္ ျဖစ္ေစ ကိုယ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း၊ စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ၊ အနာေရာဂါ ကင္းရွင္း၍ က်န္းမာေသာအခါမွသာလွ်င္ ကိုယ္၏ က်န္းမာျခင္းကို ၾကံဳရသည္၊ ကိုယ္က်န္းမာေသာအခါမွ စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္းတို႕ႏွင့္ ၾကံဳၾကရသည္၊ ထို႕ေၾကာင့္ “က်န္းမာျခင္းသည္ လာဘ္တစ္ပါး” ဟု ဆိုခဲ့ၾကသည္။
သို႕ေသာ္ ထိုသို႕ အနာေရာဂါကင္းရံုမွ်ျဖင့္ ခ်မ္းသာျခင္း ျဖစ္ပါ၏ေလာ၊ က်န္းမာခ်မ္းသာရံုမွ်ျဖင့္ ျမတ္ေသာ နိဗၺာန္ ဟုတ္ပါ၏ေလာ၊ ဤအေမးကို ေျဖဆိုျခင္းငွာ မဇၥ်ိမပဏၰာသ ပရိဗၺာဇက၀ဂ္မွ လာေသာ မာဂ႑ိယသုတ္ကို ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပပါဦးမယ္။
ကမၼာသဒမၼမည္ေသာ နိဂံုးသည္ ဗုဒၶအေလာင္းေတာ္ သုတေသာမမင္းႀကီးျဖစ္စဥ္ကာလက လူသားစားေသာ ေပါရိသာရကို ဆံုးမေသာ ဌာနဟု ဆိုၾက၏၊ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္တြင္ ကုရုတိုင္းအတြင္း၌ ပါ၀င္ပါသည္။
ထိုကမၼသဒမၼနိဂံုး၌ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား ေနထိုင္သည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားသည္ ကမၼာသဒမၼရြာ၏အနီး ေတာအုပ္၌ မီးကိုလုပ္ေကြ်းရန္ မီးတင္းကုပ္ကို ေဆာက္လုပ္၍ ထိုမီးတင္းကုပ္အတြင္း၌ မျပတ္မီးထည့္ပူေဇာ္ထားသည္။
ထိုဘာရဒြါဇပုဏၰား၌ ခ်စ္ကြ်မ္း၀င္ေသာ မိတ္ေဆြတစ္ဦးရိွ၏၊ မာဂ႑ိယဟု ေခၚေလသည္၊ ထိုမာဂ႑ိယပုဏၰား၌ အေမ၏ေမာင္ ဦးရီးႏွင့္ ႏွမ၏သား(တူ)တစ္ေယာက္ရိွ၏၊ ထိုဦးရီးႏွင့္ တူတို႕တြင္ ဦးရီးသည္ ရဟန္း၀တ္၍ ရဟႏ ၱာျဖစ္သြားေလၿပီ၊ တူသည္လည္း မၾကာမီ ရဟႏ ၱာျဖစ္လိမ့္မည္၊ ထိုပုဂၢဳိလ္တို႕၏ ဥပနိႆယကို ဘုရားရွင္ ျမင္ေတာ္မူ၍ ကမၼာသဒမၼနိဂံုးသို႕ ၾကြခ်ီေတာ္မူခဲ့သည္၊ ကမၼာသဒမၼနိဂံုးသို႕ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ လူတို႕ႏွင့္ မျပြမ္းေသာ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား၏ မီးတင္းကုပ္သို႕ ၾကြေရာက္၍ ေနသန္႕ေတာ္မူတတ္ေလသည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားကလည္း ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ သီတင္းသံုးေသာအခါ ထိုင္ေတာ္မူရန္ ျမက္ခင္းတစ္ခု ျပဳလုပ္၍ ထားသည္။
တစ္ရက္ေသာအခါ မဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ အေညာင္းေျပလမ္းေလွ်ာက္ရင္း ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား၏ မီးတင္းကုပ္အတြင္းသို႕ ေရာက္လာသည္၊ မဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ မီးတင္းကုပ္အတြင္း ခင္းထားေသာ ျမက္အခင္းကို ျမင္ေသာအခါ-
ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားအား “အေဆြ … ဤျမက္အခင္းကို မည္သူ႕အတြက္ ခင္းထားသနည္း၊ ရဟန္းအိပ္ရာႏွင့္ တူေယာင္တကား” ဟု ေမး၏ ။
အေဆြမာဂ႑ိယ … သာကီ၀င္မင္းမ်ဳိးျဖစ္ေသာ ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤသို႕ ၾကြေရာက္လာတတ္သည္၊ ထိုရဟန္းေဂါတမ ၾကြခဲ့လွ်င္ ထိုင္ေနေတာ္မူရန္ ခင္းထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
“အေဆြ ဘာရဒြါဇေဂါတၱ … ငါတို႕သည္ ဆိုး၀ါးေသာ အရာကို ျမင္ရ၏ ၊ ရဟန္းေဂါတမသည္ အညႊန္႕တံုးေသာ ၀ါဒရိွ၏ ၊ ထိုအညြန္႕တံုးသူ၏ အိပ္ရာကို ငါတို႕ျမင္ရေလ၏ ၊ ေၾသာ္ ကံဆိုးစြတကား”
“အေဆြ မာဂ႑ိယ … သင္၏စကားကို ရွင္းပါဦး၊ ဘုရားရွင္အား အဘယ္ေၾကာင့္ အညြန္႕တံုးဟု စြပ္စြဲသနည္း၊ ေလာက၌ရိွၾကေသာ မင္း, သူေဌးသူၾကြယ္, ကုန္သည္, လယ္လုပ္သမားတို႕သည္ ဘုရားရွင္၌ အလြန္ၾကည္ညိဳၾက၏ ၊ သို႕ပါလ်က္ အေဆြက အဘယ့္ေၾကာင့္ အညြန္႕တံုးဟု ဆိုရက္ပါသနည္း”
အေဆြဘာရဒြါဇေဂါတၱ … “ရဟန္းေဂါတမသည္ အညြန္႕တံုးေသာေၾကာင့္ အညြန္တံုးဟု ဆိုျခင္းျဖစ္သည္၊ ယခုလည္းဆိုမည္၊ ေနာင္လည္းဆိုမည္၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ရဟန္းေဂါတမ၏ ၀ါဒသည္ အညြန္႕တံုးေသာ၀ါဒ ျဖစ္၏”
အေဆြမာဂ႑ိယ … အေဆြ၏ေျပာစကားကို အရွင္ေဂါတမအား ေလွ်ာက္ၾကားလိုက္ရမည္ေလာ၊ ေျပာၾကားလိုက္ပါအေဆြ ရဟန္းေဂါတမကို ဘာမွ် ဂရုစိုက္ဖို႕မရိွပါ၊ ျပန္လည္ေျပာၾကားရန္ ငါ့မွာ အရန္သင့္ရိွပါသည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱႏွင့္ မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္တို႕ ဤသို႕ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုေနၾကျခင္းကား အခ်င္းခ်င္း စကားႏိုင္ေျပာဆိုၾကျခင္းမွ်သာျဖစ္၍ အဟုတ္အလွန္ ေျပာဆို ေနၾကျခင္းကား မဟုတ္ပါေခ်၊ သို႕ေသာ္ သူတို႕ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုေနၾကျခင္းကို ဘုရားရွင္က ဒိဗၺေသာတျဖင့္ ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါၿပီ။
ထိုေန႕ညေနတြင္ ဘုရားရွင္သည္ တစ္ပါးတည္း ေန႕သန္႕ေတာ္မူရာမွ ဘာရဒြါဇေဂါတၱ၏ မီးတင္းကုပ္သို႕ၾကြ၍ ခင္းထားေသာျမက္အခင္း၌ ထိုင္ေနေတာ္မူ၏ ၊ ဘုရားရွင္ ၾကြေတာ္မူလာ၍ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားသည္လည္း ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးေနာက္ သင့္တင့္ရာဌာန၌ ထိုင္ေန၏ ။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က “ဘာရဒြါဇ … ဤျမက္အခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မာဂ႑ိယႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာ စကားေျပာဆိုျခင္းရိွသေလာ” ဟု ေမး၏ ။
ဘုရားရွင္၏အေမးစကားကိုၾကားလွ်င္ ဘာရဒြါဇေဂါတၱသည္ ၾကက္သီး ေမြးညင္းထ၍ “ဤအေၾကာင္းကို အကၽြႏ္ုပ္ အရွင့္အား ေျပာၾကားရန္ ၾကံစည္ေနပါသည္၊ အကၽြႏ္ုပ္မေျပာမီ အရွင္က မိန္႕သျဖင့္ အံ့ၾသမိပါသည္ဟု ဆို၏ ၊ ထိုစကားမျပတ္မီ မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္လမ္းေလွ်ာက္ရင္း မီးတင္းကုပ္သို႕ ေရာက္လာ၍ ဘုရားႏွင့္ ဘာရဒြါဇတို႕ ရိွရာသို႕ လာေရာက္ထိုင္ေလသည္၊ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က -
“မာဂ႑ိယ … မ်က္စိသည္ ရူပါရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ရူပါရံု၌ ႏွစ္ၿခိဳက္၏ ၊ ထိုမ်က္စိကို ငါဘုရား ဆံုးမထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ၊ ထိုမ်က္စိကို ပိတ္ဆို႕ထားရန္လည္း ငါေဟာသည္၊ ဤသည္ကို ရည္ရြယ္၍ သင္ကငါ့ကို အညႊန္႕တံုးဟု ဆိုသေလာဟု” ေမး၏ ။
“အရွင္ေဂါတမ … ဟုတ္ပါ၏ ၊ မ်က္စိ၏အညႊန္႕ကို တံုးေစေသာေၾကာင့္ အညႊန္႕တံုးဟု ဆိုပါ၏ ၊ အကၽြႏ္ုပ္တို႕ က်န္းဂန္၌လည္း ထိုအယူ၀ါဒကို အညႊန္႕တံုး၀ါဒ” ဟုပင္ ဆိုပါသည္။
“မာဂ႑ိယ … နားသည္ သဒၵါရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ႏွာေခါင္းသည္၊ ဂႏၶာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏၊ လွ်ာသည္ ရသာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ကိုယ္သည္ အေတြ႕အထိ၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏၊ စိတ္သည္ ဓမၼာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ထိုစိတ္ကို ငါသည္ ဆံုးမထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ ၊ ပိတ္ဆို႕ေစျခင္းငွါ ငါေဟာ၏ ၊ ဤကို ရည္ရြယ္၍ ရဟန္းေဂါတမသည္ အညႊန္႕တံုးသူဟု ဆိုသေလာ”
“ဟုတ္ပါသည္ ၊ အရွင္ေဂါတမ … အကၽြႏု္ပ္တို႕ က်န္းဂန္၌လည္း ဤသို႕ပင္ဆိုပါသည္”
“မာဂ႑ိယ … လူအခ်ဳိ႕တို႕သည္ ကာမႏွင့္ စပ္ကုန္ေသာ တပ္မက္ႏွစ္သက္ဖြယ္တို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္ဖူး၏ ၊ ထိုသူသည္ ေနာင္အခါ၌ တပ္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ကာမဂုဏ္တို႕ကို စြန္၍ စိတ္ဓာတ္ၿငိမ္းခ်မ္းေန၏ ၊ ထိုသူ႕ကို သင္ မည္သို႕ ဆိုမည္နည္း”
“ဘာမွ် ဆိုဖြယ္မရိွပါ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … ငါသည္ ေရွး လူျဖစ္စဥ္ကာလက ထိုငါးပါးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕ကို လံုလံုေလာက္ေလာက္ ခံစားဖူး၏ ၊ ငါ့အား ေဆာင္း, ေႏြ, မိုးအား ေလ်ာက္ပတ္ေသာ ျပာႆဒ္တို႕၌ ေယာက်ာ္းကင္းေသာ တူရိယာ အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္၍ ျပာသာဒ္ေအာက္သို႕ မဆင္းသက္ခဲ့ေပ၊ ငါသည္ ေနာင္အခါ၌ ထိုကာမဂုဏ္တို႕၏ ျဖစ္ျခင္း, ခ်ဳပ္ျခင္း ၊ သာယာဖြယ္တို႕၏ ထြက္ေျမာက္ရာတို႕ကို ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာသိ၍ ထိုထိုကာမဂုဏ္တို႕၌ တပ္မက္မႈကို ပယ္စြန္႕ေသာေၾကာင့္ ပူပန္ဆာေလာင္မႈကင္းေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာစိတ္ ျဖစ္လာ၏ ၊ ထိုအခါ ကာမေၾကာင့္ ပူေလာင္ကုန္ေသာ သတၱ၀ါတို႕ကို ငါ ျမင္၏ ၊ ထို႕ေၾကာင့္ ပူေလာင္ေစတတ္ေသာ ထိုကာမတို႕ကို မေတာင့္တေပ။
မာဂ႑ိယ … ဥပမာအားျဖင့္ ပစၥည္းခ်မ္းသာေသာ သူၾကြယ္သည္လည္းေကာင္း၊ သူၾကြယ္၏ သားသည္လည္းေကာင္း ငါးပါးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္ရာ၏ ၊ ထိုသူ ကြယ္လြန္၍ နတ္ျဖစ္ေသာအခါ လူ႕ဘ၀က ခံစားခဲ့ဖူးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕အေပၚ တပ္မက္ျခင္း မရိွသကဲ့သို႕ ငါသည္ လူ႕ဘ၀က ခံစားခဲ့ဖူးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕အေပၚ ေမြ႕ေပ်ာ္မႈ မရိွေတာ့ၿပီ၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူ႕ခ်မ္းသာ နတ္ခ်မ္းသာထက္ သာလြန္ေသာ ဓမၼခ်မ္းသာ၌ တည္ေနရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။
ဥပမာတစ္နည္းေသာ္ကား ႏူနာစြဲကပ္ေသာ ေယာက်ာ္းသည္ ႏူနာထ၍ တစ္ကိုယ္လံုး ယားယံစဥ္ကာလက ထိုယားနာကို မီးပူ၌ကင္ရျခင္း၌ သာယာေတာင့္တေသာ္လည္း ႏူနာကင္းေသာအခါ မီးပူကို မေတာင့္တ မသာယာသကဲ့သို႕ ႏူနာေရာဂါကင္းၿပီးေသာ ငါသည္လည္း ထိုထိုကာမဂုဏ္တို႕၌ ေတာင့္တျခင္း သာယာျခင္း မရိွေတာ့ၿပီ။
မာဂ႑ိယ … တပ္မက္မႈကာမတဏွာသည္ စိတ္ဓာတ္၏ပူေလာင္မႈကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ မီးပင္ျဖစ္၏ ၊ ထိုမီးတည္းဟူေသာ ကာမဂုဏ္ကို မပယ္စြန္႕ဘဲ စိတ္ဓာတ္၏ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္ေလာ”
“မျဖစ္ႏုိင္ပါ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … မင္း မင္းအမတ္စသည္တို႕သည္ ကာမဂုဏ္ကို ခံစားလ်က္ ကာမဂုဏ္ကို မပစ္ပယ္ဘဲ ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာေသာစိတ္ျဖင့္ ေရွးကလည္း ေနဖူးၿပီ၊ ယခုလည္း ေနဆဲ၊ ေနာင္လည္း ေနလတၱံ႕သည္ကို ငါသည္ ျမင္ဖူး ၾကားဖူးျခင္း မရိွေခ်၊ ကာမအပူကို ပယ္ေဖ်ာက္၍ ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာ ေသာ စိတ္ရိွသည္တို႕ကိုသာ ျမင္ဖူး ၾကားဖူးသည္ ဘုရားရွင္သည္ ဤသို႕ မိန္႕ေတာ္မူၿပီးေနာက္ -
အာေရာဂ် ပရမာလာဘာ၊ နိဗၺာနံ ပရမံ သုခံ။
အ႒ဂၤ ိေကာ စ မဂၢါနံ ၊ ေခမံ အမတ ဂါမိနံ။
ဟူေသာ ဥဒါန္းဂါထာကို က်ဴးရင့္ေတာ္မူသည္။
လာဘ္ဟူသမွ်တို႕တြင္ အနာကင္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာတကာတို႕တြင္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသည္ အသာဆံုးျဖစ္၏ ၊ လမ္းခရီးတို႕တြင္ နိဗၺာန္သို႕ သြားေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရိွေသာ မဂ္သည္ အသာဆံုးျဖစ္၏ ။
မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ ဘုရားရွင္၏ ဥဒါန္းဂါထာကို ၾကားေသာအခါ တစ္ခ်ိန္လံုး ဘုရားရွင္ ေဟာသမွ် ငိုက္၍ နားေထာင္ေနရာမွ ဦးေခါင္းကိုေထာင္၍ -
“အို အရွင္ေဂါတမ … အံ့ဖြယ္ေကာင္းလွပါသည္ ၊ ယခုအရွင္ေဂါတျမြက္ဆိုေသာ အာေရာဂ် ပေရာမာ လာဘာ၊ နိဗၺာနံ ပရမံ သုခံ ဟူေသာ ဂါထာသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕၏ ပရိဗိုဇ္ဆရာ အဆက္ဆက္မွလည္း လာပါ၏ ၊ အလြန္ေကာင္းေသာ ဂါထာလည္းျဖစ္ပါ၏” ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
“မာဂ႑ိယ … သင္တို႕ဆရာ အဆက္ဆက္မွလာေသာ ဤဂါထာ၏ အဓိပၸာယ္ကို သိသေလာ”
“သိပါ၏ အရွင္ေဂါတမ”
“အကယ္၍ သိခဲ့လွ်င္ အနာကင္းျခင္းဟူသည္ အဘယ္နည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္ အဘယ္နည္းအေျဖကို ဆိုစမ္းေလာ့”
“အရွင္ေဂါတမ … အနာကင္းျခင္းဟူသည္ ဤကိုယ္ပင္တည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္လည္း ဤကိုယ္ပင္တည္း၊ ဤကိုယ္သည္ ယခုအခါ အနာေရာဂါ မရိွပါ၊ အနာေရာဂါမရိွ၍ ဤကိုယ္ကို ဆင္းရဲတို႕က မႏိွပ္စက္ပါ၊ ထို႕ေၾကာင့္ ဤကိုယ္သည္ပင္ ခ်မ္းသာေသာ နိဗၺာန္ျဖစ္ပါသည္”
“မာဂ႑ိယ … ဥပမာျဖင့္ ငါဆိုအံ့၊ ၀မ္းတြင္းမွကန္းလာေသာ မ်က္မျမင္သည္ ျဖဴနီျပာ၀ါ အေရာင္အဆင္းကိုလည္း မထင္၊ အနိမ့္အျမင့္ကိုလည္းမျမင္၊ ေကာင္းကင္ရိွ နကၡတ္, တာရာ, လ, ေနတို႕ကိုလည္း မသိ၊ ထို၀မ္းတြင္းကန္းကို တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာသူက အညစ္အေၾကးကင္းစင္ေသာ ဤအ၀တ္သည္ အလြန္ေကာင္း၏ဟု ဆိုသည္ကို ၾကား၍ အ၀တ္ျဖဴ အရွာ ထြက္၏ ၊ ထိုသူကန္းကို ေယာက်ာ္းတစ္ဦးက မဲညစ္စုတ္ေပေနေသာ ပုဆိုးၾကမ္းကိုေပး၍ ဤအ၀တ္ကား သင္ရွာေဖြေသာ စင္ၾကယ္ေသာ အ၀တ္ျဖဴတည္းဟု ဆို၏ ၊ ၀မ္းတြင္းကန္းသည္ မ်က္စိမျမင္ေသာေၾကာင့္ သူတစ္ပါးေပးေသာ ပုဆိုးၾကမ္းညစ္ေပကို ၀တ္ရံုၿပီး ႏွစ္သက္ရာ၏ ၊ ဤသို႕ ၀တ္ရံု ႏွစ္သက္ျခင္းကား ကိုယ္တိုင္ သိျမင္၍ မဟုတ္၊ သူတစ္ပါး ေျပာၾကားေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္၏ ။
ဤဥပမာအတူ သင္ပရိဗိုဇ္တို႕သည္ ၀မ္းတြင္းကန္းနွင့္ တူကုန္၏ ၊ အနာကင္းျခင္းကိုလည္းမသိ၊ နိဗၺာန္ကိုလည္း မသိ၊ ထိုသို႕မသိဘဲ သိ၏ဟု မွတ္ထင္ေျပာဆိုကုန္၏ ၊ အမွန္ေသာ္ကား ဤခႏၶာကိုယ္သည္ ေရာဂါတံုးႀကီးျဖစ္၏ ၊ အနာတံုး, ဆူးေျငာင့္တံုး, ဆင္းရဲတံုးႀကီး ျဖစ္၏ ၊ ဤမွ် အနာေရာဂါေပါမ်ားေသာ ဤခႏၶာကိုယ္ကိုပင္လွ်င္ သင္သည္ အနာကင္း၏ဟု ထင္၏ ၊ နိဗၺာန္ဟူ၍ ထင္၏ ။
မာဂ႑ိယ … အနာကင္းျခင္းကို သိႏိုင္ေသာ, နိဗၺာန္ကို ျမင္ႏိုင္ေသာ, စင္ၾကယ္ေသာ ဉာဏ္မ်က္စိသည္ သင့္မွာမရိွ” ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏ ။
ထိုအခါ မာဂ႑ိယသည္ သတိရ၍ ဘုရားရွင္အား လက္အုပ္ခ်ီၿပီးလွ်င္ “အရွင္ေဂါတမ … အရွင့္အား အကၽြႏ္ုပ္ ယံုၾကည္ပါ၏ ၊ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို ကၽြႏ္ုပ္ သိျမင္ႏိုင္ေသာနည္းျဖင့္ ေဟာျပေတာ္မူပါ” ဟု ေလွ်ာက္ထားေလ၏ ။
“မာဂ႑ိယ … ဥပမာစကားကို ငါဆိုအံ့၊ မ်က္စိကန္းေသာသူကို ေဆးဆရာသည္ ေဆးကု၏ ၊ သို႕ေသာ္ ေရာဂါမေပ်ာက္၊ ကန္းၿမဲ ကန္းေနပါက ေဆးဆရာသည္ ပင္ပန္းရံုမွ်သာ ျဖစ္မည္မဟုတ္ေလာ”
“မွန္ပါသည္ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … ထိုဥပမာအတူ သင့္အား ငါ တရားေဟာ၍ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို မသိျငားအံ့၊ ငါ့အား ပင္ပန္းျခင္းသာ ျဖစ္သည္မဟုတ္ေလာ”
“အရွင္ေဂါတမ …အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို အရွင္သည္ အကၽြႏ္ုပ္အား သိျမင္ေအာင္ ေဟာႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
“မာဂ႑ိယ မ်က္စိေရာဂါကို ကုစားတတ္ေသာ ဆရာသည္ ေဆး အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႕ျဖင့္ မ်က္စိအလင္းကို ရခဲ့ေသာ္ ထိုသူသည္ ယခင္ကကဲ့သို႕ သူတစ္ပါးေျပာတိုင္း မယံုၾကည္ဘဲ အ၀တ္ ျဖဴသည္ မည္းသည္ကို ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ႏိုင္သကဲ့သို႕ ဤအတူ သင့္အား အနာကင္းျခင္းကား ဤသည္ပင္တည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္ ဤသည္ပင္တည္းဟု တရားေဟာ၍ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို ျမင္ျငားအံ့၊ ထိုျမင္ေသာခဏ၌ ခႏၶာငါးပါးတို႕၌ တပ္မက္ျခင္း ကင္းရာ၏၊ စြဲလမ္းမႈေၾကာင့္ ဘ၀သည္ျဖစ္၏ ၊ ဘ၀ေၾကာင့္ ဇာတိျဖစ္၏ ၊ ဇာတိေၾကာင့္ ဇရာ, မရဏ, ေသာက, ပရိေဒ၀, ဒုကၡ, ေဒါမနႆ, ဥပါယာသ ဆင္းရဲအစုျဖစ္၏ ဟူေသာ အၾကံျဖစ္ရာ၏” ဟု ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူ၏ ။
“အရွင္ေဂါတမ … ဤေနရာမွ မထဘဲ အကန္းျဖစ္ေသာ အကၽြႏ္ုပ္အား မ်က္စိအလင္းရေအာင္ ေဟာႏိုင္လိမ့္မည္ဟု အကၽြႏု္ပ္ ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
“မာဂ႑ိယ … အကန္းမွ အလင္းျဖစ္လိုမူ သူေတာ္ေကာင္းကို ဆည္းကပ္ေလာ, မီွ၀ဲေလာ, သူေတာ္ေကာင္းကို ဆည္းကပ္မီွ၀ဲ၍ ေလာကုတၱရာ ၉-ပါး အားေလ်ာ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္ျခင္းေၾကာင့္ ဤကား ေရာဂါ၊ ဤကား အနာ၊ ဤကား ေရာဂါအနာတို႕၏ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲသက္သက္ျဖစ္ေသာ ရုပ္နာမ္၏ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းကုိ သိလတၱံ႕ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏”
မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ ဘုရားရွင္၏ ေဒသနာေတာ္ကို ႏွစ္သက္၍ သာသနာေတာ္အတြင္း ရဟန္းျပဳခဲ့ရာ မၾကာမီပင္ အာသေ၀ါကုန္ခန္းေသာ ရဟႏ ၱာအရွင္ျမတ္ ျဖစ္ေတာ္မူပါသည္။
ဤေဒသနာေတာ္အရ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ဟူသည္ အမ်ားထင္သကဲ့သို႕ ခႏၶာကုိယ္၏ အနာေရာဂါကင္းျခင္းႏွင့္ အနာေရာဂါကင္း၍ ခ်မ္းသာျခင္းကို ဆိုလိုသည္မဟုတ္ဘဲ ရုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတို႕၏ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းကိုသာ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသတည္း။
သေဗၺ သခၤါရာ အနိစၥာ။ သေဗၺ သခၤါရာ ဒုကၡာ။ သေဗၺ ဓမၼာ အနတၱာ။
“ခ်မ္းသာတကာတို႕တြင္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္၏။”
ဤစကားရပ္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းလိုလို ၾကားဖူးၾက၏။ ထိုစကားရပ္၏ အဓိပၸါယ္အတိုင္း မိမိတို႕ ခႏၶာကိုယ္၌ အနာေရာဂါမရိွ၍ ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အျမတ္ဆံုးဟု မွတ္ယူၾက၏။ အနာေရာဂါမရိွ၍ ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အသာဆံုးေသာ ခ်မ္းသာဟု ယူဆခဲ့ၾက၏ ၊ ဟုတ္ပါ၏ ၊ ခႏၶာကိုယ္၌ ေရာဂါတစ္စံုတစ္ရာ ကပ္ၿငိခဲ့ပါေသာ္ ပစၥည္းဥစၥာ ဘယ္မွ် ခ်မ္းသာသည္ျဖစ္ေစ၊ အျခံအရံပရိသတ္ မည္မွ် ေပါမ်ားသည္ ျဖစ္ေစ ကိုယ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း၊ စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ၊ အနာေရာဂါ ကင္းရွင္း၍ က်န္းမာေသာအခါမွသာလွ်င္ ကိုယ္၏ က်န္းမာျခင္းကို ၾကံဳရသည္၊ ကိုယ္က်န္းမာေသာအခါမွ စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္းတို႕ႏွင့္ ၾကံဳၾကရသည္၊ ထို႕ေၾကာင့္ “က်န္းမာျခင္းသည္ လာဘ္တစ္ပါး” ဟု ဆိုခဲ့ၾကသည္။
သို႕ေသာ္ ထိုသို႕ အနာေရာဂါကင္းရံုမွ်ျဖင့္ ခ်မ္းသာျခင္း ျဖစ္ပါ၏ေလာ၊ က်န္းမာခ်မ္းသာရံုမွ်ျဖင့္ ျမတ္ေသာ နိဗၺာန္ ဟုတ္ပါ၏ေလာ၊ ဤအေမးကို ေျဖဆိုျခင္းငွာ မဇၥ်ိမပဏၰာသ ပရိဗၺာဇက၀ဂ္မွ လာေသာ မာဂ႑ိယသုတ္ကို ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပပါဦးမယ္။
ကမၼာသဒမၼမည္ေသာ နိဂံုးသည္ ဗုဒၶအေလာင္းေတာ္ သုတေသာမမင္းႀကီးျဖစ္စဥ္ကာလက လူသားစားေသာ ေပါရိသာရကို ဆံုးမေသာ ဌာနဟု ဆိုၾက၏၊ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္တြင္ ကုရုတိုင္းအတြင္း၌ ပါ၀င္ပါသည္။
ထိုကမၼသဒမၼနိဂံုး၌ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား ေနထိုင္သည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားသည္ ကမၼာသဒမၼရြာ၏အနီး ေတာအုပ္၌ မီးကိုလုပ္ေကြ်းရန္ မီးတင္းကုပ္ကို ေဆာက္လုပ္၍ ထိုမီးတင္းကုပ္အတြင္း၌ မျပတ္မီးထည့္ပူေဇာ္ထားသည္။
ထိုဘာရဒြါဇပုဏၰား၌ ခ်စ္ကြ်မ္း၀င္ေသာ မိတ္ေဆြတစ္ဦးရိွ၏၊ မာဂ႑ိယဟု ေခၚေလသည္၊ ထိုမာဂ႑ိယပုဏၰား၌ အေမ၏ေမာင္ ဦးရီးႏွင့္ ႏွမ၏သား(တူ)တစ္ေယာက္ရိွ၏၊ ထိုဦးရီးႏွင့္ တူတို႕တြင္ ဦးရီးသည္ ရဟန္း၀တ္၍ ရဟႏ ၱာျဖစ္သြားေလၿပီ၊ တူသည္လည္း မၾကာမီ ရဟႏ ၱာျဖစ္လိမ့္မည္၊ ထိုပုဂၢဳိလ္တို႕၏ ဥပနိႆယကို ဘုရားရွင္ ျမင္ေတာ္မူ၍ ကမၼာသဒမၼနိဂံုးသို႕ ၾကြခ်ီေတာ္မူခဲ့သည္၊ ကမၼာသဒမၼနိဂံုးသို႕ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ လူတို႕ႏွင့္ မျပြမ္းေသာ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား၏ မီးတင္းကုပ္သို႕ ၾကြေရာက္၍ ေနသန္႕ေတာ္မူတတ္ေလသည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားကလည္း ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ သီတင္းသံုးေသာအခါ ထိုင္ေတာ္မူရန္ ျမက္ခင္းတစ္ခု ျပဳလုပ္၍ ထားသည္။
တစ္ရက္ေသာအခါ မဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ အေညာင္းေျပလမ္းေလွ်ာက္ရင္း ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰား၏ မီးတင္းကုပ္အတြင္းသို႕ ေရာက္လာသည္၊ မဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ မီးတင္းကုပ္အတြင္း ခင္းထားေသာ ျမက္အခင္းကို ျမင္ေသာအခါ-
ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားအား “အေဆြ … ဤျမက္အခင္းကို မည္သူ႕အတြက္ ခင္းထားသနည္း၊ ရဟန္းအိပ္ရာႏွင့္ တူေယာင္တကား” ဟု ေမး၏ ။
အေဆြမာဂ႑ိယ … သာကီ၀င္မင္းမ်ဳိးျဖစ္ေသာ ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤသို႕ ၾကြေရာက္လာတတ္သည္၊ ထိုရဟန္းေဂါတမ ၾကြခဲ့လွ်င္ ထိုင္ေနေတာ္မူရန္ ခင္းထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
“အေဆြ ဘာရဒြါဇေဂါတၱ … ငါတို႕သည္ ဆိုး၀ါးေသာ အရာကို ျမင္ရ၏ ၊ ရဟန္းေဂါတမသည္ အညႊန္႕တံုးေသာ ၀ါဒရိွ၏ ၊ ထိုအညြန္႕တံုးသူ၏ အိပ္ရာကို ငါတို႕ျမင္ရေလ၏ ၊ ေၾသာ္ ကံဆိုးစြတကား”
“အေဆြ မာဂ႑ိယ … သင္၏စကားကို ရွင္းပါဦး၊ ဘုရားရွင္အား အဘယ္ေၾကာင့္ အညြန္႕တံုးဟု စြပ္စြဲသနည္း၊ ေလာက၌ရိွၾကေသာ မင္း, သူေဌးသူၾကြယ္, ကုန္သည္, လယ္လုပ္သမားတို႕သည္ ဘုရားရွင္၌ အလြန္ၾကည္ညိဳၾက၏ ၊ သို႕ပါလ်က္ အေဆြက အဘယ့္ေၾကာင့္ အညြန္႕တံုးဟု ဆိုရက္ပါသနည္း”
အေဆြဘာရဒြါဇေဂါတၱ … “ရဟန္းေဂါတမသည္ အညြန္႕တံုးေသာေၾကာင့္ အညြန္တံုးဟု ဆိုျခင္းျဖစ္သည္၊ ယခုလည္းဆိုမည္၊ ေနာင္လည္းဆိုမည္၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ရဟန္းေဂါတမ၏ ၀ါဒသည္ အညြန္႕တံုးေသာ၀ါဒ ျဖစ္၏”
အေဆြမာဂ႑ိယ … အေဆြ၏ေျပာစကားကို အရွင္ေဂါတမအား ေလွ်ာက္ၾကားလိုက္ရမည္ေလာ၊ ေျပာၾကားလိုက္ပါအေဆြ ရဟန္းေဂါတမကို ဘာမွ် ဂရုစိုက္ဖို႕မရိွပါ၊ ျပန္လည္ေျပာၾကားရန္ ငါ့မွာ အရန္သင့္ရိွပါသည္၊ ဘာရဒြါဇေဂါတၱႏွင့္ မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္တို႕ ဤသို႕ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုေနၾကျခင္းကား အခ်င္းခ်င္း စကားႏိုင္ေျပာဆိုၾကျခင္းမွ်သာျဖစ္၍ အဟုတ္အလွန္ ေျပာဆို ေနၾကျခင္းကား မဟုတ္ပါေခ်၊ သို႕ေသာ္ သူတို႕ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုေနၾကျခင္းကို ဘုရားရွင္က ဒိဗၺေသာတျဖင့္ ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါၿပီ။
ထိုေန႕ညေနတြင္ ဘုရားရွင္သည္ တစ္ပါးတည္း ေန႕သန္႕ေတာ္မူရာမွ ဘာရဒြါဇေဂါတၱ၏ မီးတင္းကုပ္သို႕ၾကြ၍ ခင္းထားေသာျမက္အခင္း၌ ထိုင္ေနေတာ္မူ၏ ၊ ဘုရားရွင္ ၾကြေတာ္မူလာ၍ ဘာရဒြါဇေဂါတၱပုဏၰားသည္လည္း ဘုရားရွင္ထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးေနာက္ သင့္တင့္ရာဌာန၌ ထိုင္ေန၏ ။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က “ဘာရဒြါဇ … ဤျမက္အခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မာဂ႑ိယႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာ စကားေျပာဆိုျခင္းရိွသေလာ” ဟု ေမး၏ ။
ဘုရားရွင္၏အေမးစကားကိုၾကားလွ်င္ ဘာရဒြါဇေဂါတၱသည္ ၾကက္သီး ေမြးညင္းထ၍ “ဤအေၾကာင္းကို အကၽြႏ္ုပ္ အရွင့္အား ေျပာၾကားရန္ ၾကံစည္ေနပါသည္၊ အကၽြႏ္ုပ္မေျပာမီ အရွင္က မိန္႕သျဖင့္ အံ့ၾသမိပါသည္ဟု ဆို၏ ၊ ထိုစကားမျပတ္မီ မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္လမ္းေလွ်ာက္ရင္း မီးတင္းကုပ္သို႕ ေရာက္လာ၍ ဘုရားႏွင့္ ဘာရဒြါဇတို႕ ရိွရာသို႕ လာေရာက္ထိုင္ေလသည္၊ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က -
“မာဂ႑ိယ … မ်က္စိသည္ ရူပါရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ရူပါရံု၌ ႏွစ္ၿခိဳက္၏ ၊ ထိုမ်က္စိကို ငါဘုရား ဆံုးမထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ေစာင့္ေရွာက္ထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ၊ ထိုမ်က္စိကို ပိတ္ဆို႕ထားရန္လည္း ငါေဟာသည္၊ ဤသည္ကို ရည္ရြယ္၍ သင္ကငါ့ကို အညႊန္႕တံုးဟု ဆိုသေလာဟု” ေမး၏ ။
“အရွင္ေဂါတမ … ဟုတ္ပါ၏ ၊ မ်က္စိ၏အညႊန္႕ကို တံုးေစေသာေၾကာင့္ အညႊန္႕တံုးဟု ဆိုပါ၏ ၊ အကၽြႏ္ုပ္တို႕ က်န္းဂန္၌လည္း ထိုအယူ၀ါဒကို အညႊန္႕တံုး၀ါဒ” ဟုပင္ ဆိုပါသည္။
“မာဂ႑ိယ … နားသည္ သဒၵါရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ႏွာေခါင္းသည္၊ ဂႏၶာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏၊ လွ်ာသည္ ရသာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ကိုယ္သည္ အေတြ႕အထိ၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏၊ စိတ္သည္ ဓမၼာရံု၌ ေမြ႕ေပ်ာ္၏ ၊ ထိုစိတ္ကို ငါသည္ ဆံုးမထားၿပီ၊ လံုေအာင္ျပဳထားၿပီ၊ ပိတ္ဆို႕ထားၿပီ ၊ ပိတ္ဆို႕ေစျခင္းငွါ ငါေဟာ၏ ၊ ဤကို ရည္ရြယ္၍ ရဟန္းေဂါတမသည္ အညႊန္႕တံုးသူဟု ဆိုသေလာ”
“ဟုတ္ပါသည္ ၊ အရွင္ေဂါတမ … အကၽြႏု္ပ္တို႕ က်န္းဂန္၌လည္း ဤသို႕ပင္ဆိုပါသည္”
“မာဂ႑ိယ … လူအခ်ဳိ႕တို႕သည္ ကာမႏွင့္ စပ္ကုန္ေသာ တပ္မက္ႏွစ္သက္ဖြယ္တို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္ဖူး၏ ၊ ထိုသူသည္ ေနာင္အခါ၌ တပ္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ကာမဂုဏ္တို႕ကို စြန္၍ စိတ္ဓာတ္ၿငိမ္းခ်မ္းေန၏ ၊ ထိုသူ႕ကို သင္ မည္သို႕ ဆိုမည္နည္း”
“ဘာမွ် ဆိုဖြယ္မရိွပါ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … ငါသည္ ေရွး လူျဖစ္စဥ္ကာလက ထိုငါးပါးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕ကို လံုလံုေလာက္ေလာက္ ခံစားဖူး၏ ၊ ငါ့အား ေဆာင္း, ေႏြ, မိုးအား ေလ်ာက္ပတ္ေသာ ျပာႆဒ္တို႕၌ ေယာက်ာ္းကင္းေသာ တူရိယာ အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္၍ ျပာသာဒ္ေအာက္သို႕ မဆင္းသက္ခဲ့ေပ၊ ငါသည္ ေနာင္အခါ၌ ထိုကာမဂုဏ္တို႕၏ ျဖစ္ျခင္း, ခ်ဳပ္ျခင္း ၊ သာယာဖြယ္တို႕၏ ထြက္ေျမာက္ရာတို႕ကို ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာသိ၍ ထိုထိုကာမဂုဏ္တို႕၌ တပ္မက္မႈကို ပယ္စြန္႕ေသာေၾကာင့္ ပူပန္ဆာေလာင္မႈကင္းေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာစိတ္ ျဖစ္လာ၏ ၊ ထိုအခါ ကာမေၾကာင့္ ပူေလာင္ကုန္ေသာ သတၱ၀ါတို႕ကို ငါ ျမင္၏ ၊ ထို႕ေၾကာင့္ ပူေလာင္ေစတတ္ေသာ ထိုကာမတို႕ကို မေတာင့္တေပ။
မာဂ႑ိယ … ဥပမာအားျဖင့္ ပစၥည္းခ်မ္းသာေသာ သူၾကြယ္သည္လည္းေကာင္း၊ သူၾကြယ္၏ သားသည္လည္းေကာင္း ငါးပါးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕ျဖင့္ ေမြ႕ေပ်ာ္ရာ၏ ၊ ထိုသူ ကြယ္လြန္၍ နတ္ျဖစ္ေသာအခါ လူ႕ဘ၀က ခံစားခဲ့ဖူးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕အေပၚ တပ္မက္ျခင္း မရိွသကဲ့သို႕ ငါသည္ လူ႕ဘ၀က ခံစားခဲ့ဖူးေသာ ကာမဂုဏ္တို႕အေပၚ ေမြ႕ေပ်ာ္မႈ မရိွေတာ့ၿပီ၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူ႕ခ်မ္းသာ နတ္ခ်မ္းသာထက္ သာလြန္ေသာ ဓမၼခ်မ္းသာ၌ တည္ေနရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။
ဥပမာတစ္နည္းေသာ္ကား ႏူနာစြဲကပ္ေသာ ေယာက်ာ္းသည္ ႏူနာထ၍ တစ္ကိုယ္လံုး ယားယံစဥ္ကာလက ထိုယားနာကို မီးပူ၌ကင္ရျခင္း၌ သာယာေတာင့္တေသာ္လည္း ႏူနာကင္းေသာအခါ မီးပူကို မေတာင့္တ မသာယာသကဲ့သို႕ ႏူနာေရာဂါကင္းၿပီးေသာ ငါသည္လည္း ထိုထိုကာမဂုဏ္တို႕၌ ေတာင့္တျခင္း သာယာျခင္း မရိွေတာ့ၿပီ။
မာဂ႑ိယ … တပ္မက္မႈကာမတဏွာသည္ စိတ္ဓာတ္၏ပူေလာင္မႈကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ မီးပင္ျဖစ္၏ ၊ ထိုမီးတည္းဟူေသာ ကာမဂုဏ္ကို မပယ္စြန္႕ဘဲ စိတ္ဓာတ္၏ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္ေလာ”
“မျဖစ္ႏုိင္ပါ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … မင္း မင္းအမတ္စသည္တို႕သည္ ကာမဂုဏ္ကို ခံစားလ်က္ ကာမဂုဏ္ကို မပစ္ပယ္ဘဲ ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာေသာစိတ္ျဖင့္ ေရွးကလည္း ေနဖူးၿပီ၊ ယခုလည္း ေနဆဲ၊ ေနာင္လည္း ေနလတၱံ႕သည္ကို ငါသည္ ျမင္ဖူး ၾကားဖူးျခင္း မရိွေခ်၊ ကာမအပူကို ပယ္ေဖ်ာက္၍ ေအးၿငိမ္းခ်မ္းသာ ေသာ စိတ္ရိွသည္တို႕ကိုသာ ျမင္ဖူး ၾကားဖူးသည္ ဘုရားရွင္သည္ ဤသို႕ မိန္႕ေတာ္မူၿပီးေနာက္ -
အာေရာဂ် ပရမာလာဘာ၊ နိဗၺာနံ ပရမံ သုခံ။
အ႒ဂၤ ိေကာ စ မဂၢါနံ ၊ ေခမံ အမတ ဂါမိနံ။
ဟူေသာ ဥဒါန္းဂါထာကို က်ဴးရင့္ေတာ္မူသည္။
လာဘ္ဟူသမွ်တို႕တြင္ အနာကင္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာတကာတို႕တြင္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာသည္ အသာဆံုးျဖစ္၏ ၊ လမ္းခရီးတို႕တြင္ နိဗၺာန္သို႕ သြားေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရိွေသာ မဂ္သည္ အသာဆံုးျဖစ္၏ ။
မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ ဘုရားရွင္၏ ဥဒါန္းဂါထာကို ၾကားေသာအခါ တစ္ခ်ိန္လံုး ဘုရားရွင္ ေဟာသမွ် ငိုက္၍ နားေထာင္ေနရာမွ ဦးေခါင္းကိုေထာင္၍ -
“အို အရွင္ေဂါတမ … အံ့ဖြယ္ေကာင္းလွပါသည္ ၊ ယခုအရွင္ေဂါတျမြက္ဆိုေသာ အာေရာဂ် ပေရာမာ လာဘာ၊ နိဗၺာနံ ပရမံ သုခံ ဟူေသာ ဂါထာသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႕၏ ပရိဗိုဇ္ဆရာ အဆက္ဆက္မွလည္း လာပါ၏ ၊ အလြန္ေကာင္းေသာ ဂါထာလည္းျဖစ္ပါ၏” ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
“မာဂ႑ိယ … သင္တို႕ဆရာ အဆက္ဆက္မွလာေသာ ဤဂါထာ၏ အဓိပၸာယ္ကို သိသေလာ”
“သိပါ၏ အရွင္ေဂါတမ”
“အကယ္၍ သိခဲ့လွ်င္ အနာကင္းျခင္းဟူသည္ အဘယ္နည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္ အဘယ္နည္းအေျဖကို ဆိုစမ္းေလာ့”
“အရွင္ေဂါတမ … အနာကင္းျခင္းဟူသည္ ဤကိုယ္ပင္တည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္လည္း ဤကိုယ္ပင္တည္း၊ ဤကိုယ္သည္ ယခုအခါ အနာေရာဂါ မရိွပါ၊ အနာေရာဂါမရိွ၍ ဤကိုယ္ကို ဆင္းရဲတို႕က မႏိွပ္စက္ပါ၊ ထို႕ေၾကာင့္ ဤကိုယ္သည္ပင္ ခ်မ္းသာေသာ နိဗၺာန္ျဖစ္ပါသည္”
“မာဂ႑ိယ … ဥပမာျဖင့္ ငါဆိုအံ့၊ ၀မ္းတြင္းမွကန္းလာေသာ မ်က္မျမင္သည္ ျဖဴနီျပာ၀ါ အေရာင္အဆင္းကိုလည္း မထင္၊ အနိမ့္အျမင့္ကိုလည္းမျမင္၊ ေကာင္းကင္ရိွ နကၡတ္, တာရာ, လ, ေနတို႕ကိုလည္း မသိ၊ ထို၀မ္းတြင္းကန္းကို တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာသူက အညစ္အေၾကးကင္းစင္ေသာ ဤအ၀တ္သည္ အလြန္ေကာင္း၏ဟု ဆိုသည္ကို ၾကား၍ အ၀တ္ျဖဴ အရွာ ထြက္၏ ၊ ထိုသူကန္းကို ေယာက်ာ္းတစ္ဦးက မဲညစ္စုတ္ေပေနေသာ ပုဆိုးၾကမ္းကိုေပး၍ ဤအ၀တ္ကား သင္ရွာေဖြေသာ စင္ၾကယ္ေသာ အ၀တ္ျဖဴတည္းဟု ဆို၏ ၊ ၀မ္းတြင္းကန္းသည္ မ်က္စိမျမင္ေသာေၾကာင့္ သူတစ္ပါးေပးေသာ ပုဆိုးၾကမ္းညစ္ေပကို ၀တ္ရံုၿပီး ႏွစ္သက္ရာ၏ ၊ ဤသို႕ ၀တ္ရံု ႏွစ္သက္ျခင္းကား ကိုယ္တိုင္ သိျမင္၍ မဟုတ္၊ သူတစ္ပါး ေျပာၾကားေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္၏ ။
ဤဥပမာအတူ သင္ပရိဗိုဇ္တို႕သည္ ၀မ္းတြင္းကန္းနွင့္ တူကုန္၏ ၊ အနာကင္းျခင္းကိုလည္းမသိ၊ နိဗၺာန္ကိုလည္း မသိ၊ ထိုသို႕မသိဘဲ သိ၏ဟု မွတ္ထင္ေျပာဆိုကုန္၏ ၊ အမွန္ေသာ္ကား ဤခႏၶာကိုယ္သည္ ေရာဂါတံုးႀကီးျဖစ္၏ ၊ အနာတံုး, ဆူးေျငာင့္တံုး, ဆင္းရဲတံုးႀကီး ျဖစ္၏ ၊ ဤမွ် အနာေရာဂါေပါမ်ားေသာ ဤခႏၶာကိုယ္ကိုပင္လွ်င္ သင္သည္ အနာကင္း၏ဟု ထင္၏ ၊ နိဗၺာန္ဟူ၍ ထင္၏ ။
မာဂ႑ိယ … အနာကင္းျခင္းကို သိႏိုင္ေသာ, နိဗၺာန္ကို ျမင္ႏိုင္ေသာ, စင္ၾကယ္ေသာ ဉာဏ္မ်က္စိသည္ သင့္မွာမရိွ” ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏ ။
ထိုအခါ မာဂ႑ိယသည္ သတိရ၍ ဘုရားရွင္အား လက္အုပ္ခ်ီၿပီးလွ်င္ “အရွင္ေဂါတမ … အရွင့္အား အကၽြႏ္ုပ္ ယံုၾကည္ပါ၏ ၊ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို ကၽြႏ္ုပ္ သိျမင္ႏိုင္ေသာနည္းျဖင့္ ေဟာျပေတာ္မူပါ” ဟု ေလွ်ာက္ထားေလ၏ ။
“မာဂ႑ိယ … ဥပမာစကားကို ငါဆိုအံ့၊ မ်က္စိကန္းေသာသူကို ေဆးဆရာသည္ ေဆးကု၏ ၊ သို႕ေသာ္ ေရာဂါမေပ်ာက္၊ ကန္းၿမဲ ကန္းေနပါက ေဆးဆရာသည္ ပင္ပန္းရံုမွ်သာ ျဖစ္မည္မဟုတ္ေလာ”
“မွန္ပါသည္ အရွင္ေဂါတမ”
“မာဂ႑ိယ … ထိုဥပမာအတူ သင့္အား ငါ တရားေဟာ၍ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို မသိျငားအံ့၊ ငါ့အား ပင္ပန္းျခင္းသာ ျဖစ္သည္မဟုတ္ေလာ”
“အရွင္ေဂါတမ …အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို အရွင္သည္ အကၽြႏ္ုပ္အား သိျမင္ေအာင္ ေဟာႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
“မာဂ႑ိယ မ်က္စိေရာဂါကို ကုစားတတ္ေသာ ဆရာသည္ ေဆး အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႕ျဖင့္ မ်က္စိအလင္းကို ရခဲ့ေသာ္ ထိုသူသည္ ယခင္ကကဲ့သို႕ သူတစ္ပါးေျပာတိုင္း မယံုၾကည္ဘဲ အ၀တ္ ျဖဴသည္ မည္းသည္ကို ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ႏိုင္သကဲ့သို႕ ဤအတူ သင့္အား အနာကင္းျခင္းကား ဤသည္ပင္တည္း၊ နိဗၺာန္ဟူသည္ ဤသည္ပင္တည္းဟု တရားေဟာ၍ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ကို ျမင္ျငားအံ့၊ ထိုျမင္ေသာခဏ၌ ခႏၶာငါးပါးတို႕၌ တပ္မက္ျခင္း ကင္းရာ၏၊ စြဲလမ္းမႈေၾကာင့္ ဘ၀သည္ျဖစ္၏ ၊ ဘ၀ေၾကာင့္ ဇာတိျဖစ္၏ ၊ ဇာတိေၾကာင့္ ဇရာ, မရဏ, ေသာက, ပရိေဒ၀, ဒုကၡ, ေဒါမနႆ, ဥပါယာသ ဆင္းရဲအစုျဖစ္၏ ဟူေသာ အၾကံျဖစ္ရာ၏” ဟု ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူ၏ ။
“အရွင္ေဂါတမ … ဤေနရာမွ မထဘဲ အကန္းျဖစ္ေသာ အကၽြႏ္ုပ္အား မ်က္စိအလင္းရေအာင္ ေဟာႏိုင္လိမ့္မည္ဟု အကၽြႏု္ပ္ ယံုၾကည္ပါသည္ဘုရား”
“မာဂ႑ိယ … အကန္းမွ အလင္းျဖစ္လိုမူ သူေတာ္ေကာင္းကို ဆည္းကပ္ေလာ, မီွ၀ဲေလာ, သူေတာ္ေကာင္းကို ဆည္းကပ္မီွ၀ဲ၍ ေလာကုတၱရာ ၉-ပါး အားေလ်ာ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္ျခင္းေၾကာင့္ ဤကား ေရာဂါ၊ ဤကား အနာ၊ ဤကား ေရာဂါအနာတို႕၏ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲသက္သက္ျဖစ္ေသာ ရုပ္နာမ္၏ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းကုိ သိလတၱံ႕ဟု မိန္႕ေတာ္မူ၏”
မာဂ႑ိယပရိဗိုဇ္သည္ ဘုရားရွင္၏ ေဒသနာေတာ္ကို ႏွစ္သက္၍ သာသနာေတာ္အတြင္း ရဟန္းျပဳခဲ့ရာ မၾကာမီပင္ အာသေ၀ါကုန္ခန္းေသာ ရဟႏ ၱာအရွင္ျမတ္ ျဖစ္ေတာ္မူပါသည္။
ဤေဒသနာေတာ္အရ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ဟူသည္ အမ်ားထင္သကဲ့သို႕ ခႏၶာကုိယ္၏ အနာေရာဂါကင္းျခင္းႏွင့္ အနာေရာဂါကင္း၍ ခ်မ္းသာျခင္းကို ဆိုလိုသည္မဟုတ္ဘဲ ရုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတို႕၏ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းကိုသာ အနာကင္းျခင္းႏွင့္ နိဗၺာန္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသတည္း။
သေဗၺ သခၤါရာ အနိစၥာ။ သေဗၺ သခၤါရာ ဒုကၡာ။ သေဗၺ ဓမၼာ အနတၱာ။