" နိဗၺာန္ "ကို တစ္ႀကိမ္ျမင္ဖူးတဲ ့၊ " ေသာတာပန္ " အရိယာပုဂၢိဳလ္ တစ္ေယာက္ဟာ ဆင္းရဲျခင္းကင္းတဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ပထမဆံုးတစ္ႀကိမ္ ျမင္ေတြ ့သြားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္..
အဲဒီ" ေသာတာပန္" အရိယာပုဂၢိဳလ္ဟာ ဆင္းရဲမႈမွန္သမွ် လံုးဝ ကင္းလြတ္ရာကို ေနာက္ဆံုးမ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ဖို ့ "ကမၼ႒ာန္း" တရားကို အစဥ္မျပတ္ အားထုတ္ေနတတ္တဲ့အက်င့္၊ ကိန္းေအာင္းၿပီး အၿမဲက်င့္ၾကံအားထုတ္ေနပါေတာ့တယ္ လို ့ဦးစြာ ေရးသားေဖၚျပပါရေစ။

အထက္က ေခါင္းစဥ္အရ...
" ကမၼ႒ာန္းတရားကို ဘာျဖစ္လို ့အားထုတ္ၾကရတာလဲ " ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို အေျဖေပးရရင္....
ကိေလသာၿငိမ္းတဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီး အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း စတဲ့ ဆင္းရဲျခင္းဟူသမွ် လြတ္ေျမာက္ခ်င္တဲ့ အတြက္ အားထုတ္ရတာပါလို ့ အေျဖေပးလိုက္ပါတယ္။
အထက္ကစကားကို ခ်ဲ ့ၿပီး အဓိပၸါယ္ ထပ္ဖြင့္ ရရင္ေတာ့...
သတၱဝါ တို ့ဟာ " အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း " ဆိုတာ မရွိဘဲ နဲ ့ "ဆင္းရဲဒုကၡ"ကိုလည္း မေတြ ့ရဘဲ နဲ ့ အၿမဲတမ္းခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနလိုၾကပါတယ္။
တကယ္ေတာ့..အဲဒီလို အလိုရွိတဲ့ အတိုင္းေတာ့ ျဖစ္မေနၾကပါဘူး။
အို ..ရတယ္၊
နာ...ရတယ္၊
ေသ..ရတယ္ ဆိုတဲ့ ေဘးဒုကၡ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကို ေတြ ့ၿပီး စိုးရိမ္ပူေဆြးၾကပါတယ္။ငိုေႂကြးၾကရပါတယ္။ ကိုယ္ဆင္းရဲ၊ စိတ္ဆင္းရဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့ကိုလည္း မၾကာခဏေတြ ့ၾကံဳခံစားေနၾကရပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့...
ေသေလာက္ေအာင္ ဆင္းရဲျခင္း တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး နဲ ့ေတြ ့ၿပီး ေသဆံုးသြားၾကရပါတယ္၊ ဒါနဲ႔တင္ အၿပီးသတ္သြားၿပီလားဆိုေတာ့..
ကိေလသာ ကင္းစင္ၾကတဲ့ ရဟႏၲာ အရိယာေတြက လြဲၿပီး က်န္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္တို ့ဟာ ဘဝကို ခင္မင္တြယ္တာမႈ မကင္းေသးတဲ့ သူေတြ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ၊ ေနာက္တစ္ဖန္ ဘဝသစ္ ျဖစ္ၾကရျပန္ပါတယ္။
အဲဒီလို ျဖစ္ရာ ဘဝအသစ္မွာ လည္း " အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း "စတဲ့ ဆင္းရဲ ဒုကၡတို႔ကို အရင္အတိုင္းပဲ ေတြ ့ၾကံဳခံစားရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီလို သတၱဝါတို ့ဟာ တစ္ဘဝၿပီး တစ္ဘဝ၊ အသစ္အသစ္ျဖစ္ၿပီး အလိုမရွိတဲ့ ဆင္းရဲဒုကၡေတြ ကို ေတြ ့ၾကံဳခံစားေနၾကရပါေတာ့တယ္။
အေၾကာင္းရင္း ဇစ္ျမစ္ ကို စိစစ္ၾကည့္လိုက္ရင္ေတာ့...
ဘဝအသစ္ ျပန္ျပန္ၿပီး ျဖစ္ေပၚေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္၊ ဆင္းရဲမႈဟူသမွ်လြတ္ေျမာက္ရာ ဘဝအသစ္မျဖစ္ေပၚေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကရပါမယ္။ ဘဝအသစ္ ဆိုတာဟာ အခုလက္ရွိဘဝမွာ ခင္မင္တြယ္တာ စြဲမက္စရာေတြရွိတဲ့ တဏွာ ရွိေနတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ( ဘဝေဟာင္းက ေသခါနီးအခ်ိန္ မွာ စြဲလမ္းခဲ့တဲ့ အာရံုကို ၿငိတြယ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ဝိညာဏ္ အသစ္ေပၚကာ ) ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။ အသစ္မျဖစ္ေစခ်င္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီဘဝတဏွာ လံုးဝကင္းၿငိမ္းေအာင္ တရားကို အားထုတ္ရတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ တဏွာဟာ...ဘယ္လိုျဖစ္ေနသလဲဆိုေတာ့...
( ၁ )ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ရဲ ့လက္ရွိဘဝ နဲ ့ဆိုင္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ေတြ ကို မိမိကိုယ္တိုင္ အျပစ္လို ့မျမင္မိဘူး၊ မေကာင္းဘူးလို ့မျမင္မိဘူးဆိုတဲ့သေဘာပါ။
( ၂ ) ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ရဲ ့လက္ရွိဘဝက ႐ုပ္နာမ္ေတြထက္ သာလြန္ေကာင္းျမတ္လွတဲ့ နိဗၺာန္ ဆိုတာကို လက္ေတြ႕အားျဖင့္မသိေသးဘူး၊ မျမင္ဘူး ေသးဘူး ..
ဆိုတဲ့.. အထက္က အဲဒီ ႏွစ္ရပ္ေၾကာင့္ ဒီတဏွာဟာ လက္ရွိဘဝ ကို စြဲကပ္ေနရျခင္းသာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္နာမ္ ေတြရဲ ့အျပစ္ကိုေတြ ့လို ့အထက္မွာ ေဖၚျပခဲ့သလို နိဗၺာန္ကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ ့ဖူးသူအဖို ့ကေတာ့ အဲဒီဘဝတဏွာ မျဖစ္ဖို ့အတြက္သာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေနၾကပါေတာ့တယ္။

ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ပိုၿပီး နားလည္လြယ္ေအာင္ ဥပမာျပရရင္...
သဘာဝ ေဘးအႏၲရာယ္ေတြ မ်ားျပားၿပီး အလြန္ေဝးလံ၊ ေခါင္းပါးၿပီး တစ္ေနရာက တစ္ေနရာ သြားဖို ့ခက္လွတဲ့ အရပ္မွာ ေနထိုင္တဲ့ သူဆင္းရဲတစ္ေယာက္ဟာ...
မိမိ ေနရင္း အရပ္ကို အျပစ္လို မျမင္မိပါဘူး၊ သာယာဝေျပာၿပီး ေဘးကင္းတဲ့ အရပ္ သြားေရာက္ေနထိုင္မယ္ဆိုရင္ ခ်မ္းသာမယ္ ဆိုတာ သူမသိပါဘူး၊ ခ်မ္းသာတဲ့ေနရာကို မေရာက္ဘူးေတာ့ မိမိေနထိုင္တဲ့ေနရပ္ကိုပဲ အထင္ႀကီးၿပီး တြယ္တာလ်က္ရွိပါတယ္။
အကယ္၍ တစ္ေယာက္ေယာက္က ေျပာျပလို ့သိယံုနဲ ့ မိမိ ေနထိုင္တဲ့ အရပ္ကို အျပစ္လို ့ျမင္ၿပီး၊ တစ္ျခားသာယာဝေျပာတဲ့ ေနရာရဲ႕ ဂုဏ္ေတြကို သိခဲ့လို ့ရွိရင္ မိမိေနရင္းအရပ္မွာ မတြယ္တာေတာ့ဘဲ၊ သာဟာဝေျပာတဲ့ တစ္ျခားအရပ္ဆီကို ေျပာင္းေရႊ ့သြားသလိုမ်ိဳးပါပဲ။ တစ္ႀကိမ္ေလာက္သာ ေရာက္ဖူးသြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္အတြက္ကေတာ့ ေနရပ္ေဟာင္းကို လံုးဝစြန္႔လႊတ္ပါေတာ့တယ္။ အဲဒီသေဘာမ်ိဳးပါ။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဘဝမွာ ခင္မင္တြယ္တာရတဲ့ တဏွာလံုးဝ ကင္းၿငိမ္းသြားေစလိုရင္ ဒီဘဝ နဲ ့ဆိုင္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ တို ့ရဲ ့အျပစ္တို ့ကို ျမင္ၿပီး နိဗၺာန္ ကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ ့ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ျမင္ေတြ ့ႏိုင္ဖို ့အတြက္ ကမၼ႒ာန္း တရားကို အားထုတ္မွသာ ျပည့္စံုႏိုင္မည္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္မွာ ကမၼ႒ာန္းတရား အားမထုတ္ပဲ ၊ တရားနာရံုနဲ ့ေသာတာပန္အရိယာ ျဖစ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရွိၾကေပမယ့္၊ တရားနာၾကားယံုမွ်နဲ႔ အရိယာျဖစ္သြားၾကတယ္ဆိုတာ အဲဒီပုဂၢိဳလ္တို ့ရဲ႕ ျဖည့္က်င့္ခဲ့ရတဲ့ ေရွးက ပါရမီေတြေၾကာင့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေက်းဇူးရွင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ျပဳစုေရးသားတဲ့ ဓမၼစၾကၤာတရားေတာ္ႀကီး စာမ်က္ႏွာ ( ၄၅၂ )မွာ " တရားနာရံု နဲ ့မျဖစ္ အားထုတ္မွျဖစ္သည္" ဆိုၿပီးေတာ့ လည္း ေဖၚျပထားတာ ရွိပါတယ္။
တရားဦး ဓမၼစၾကၤာတရားေတာ္ ကို မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃-ခုႏွစ္၊ဝါဆိုလျပည့္ေန ့ ညေနခ်မ္း ညဥ့္ဦးယံအခ်ိန္မွာ နာၾကားခြင့္ ရၾကတဲ့ ပဥၥဝဂၢီ-၅ဦးဟာ....
ဆြမ္းခံေတာင္မသြားဘဲ ေန ့ေရာ ညဥ့္ပါ မျပတ္အားထုတ္ပံု၊ ျမတ္စြာဘုရားကလည္း ေဟာၾကားျပဳျပင္ေပးရန္ ေက်ာင္းတိုက္ထဲမွာ အၿမဲရွိေနပံုကို ...
ဝိနည္းပါဠိ နဲ ့သုတ္ပါဠိေတြမွာေတာ့ ၂-ပါးတစ္စု၊ ၂-ပါးတစ္စု ေပါင္းၿပီး အက်ဥ္းျပထားပါတယ္။ အ႒ာကထာေတြမွာေတာ့ တစ္ပါးခ်င္း တစ္ရက္စီ ေသာတာပန္ ျဖစ္ပံု ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဒီအခ်က္ေတြကေတာ့ အာလံုးတစ္ညီတည္း၊ တစ္မ်ိဳးတည္းပါဘဲ။
ဒါေၾကာင့္ " အရွင္ ေကာ႑ည" တရားနာၾကားရင္း ပထမဆံုး ေသာတာပန္ျဖစ္ၿပီး
အရွင္ဝပၸဟာ လျပည့္ေန ့ညဥ့္ဦးကစၿပီး အားထုတ္ေတာ့ လျပည့္ေက်ာ္ ၁-ရက္ေန ့မွာ ေသာတာပန္ ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒါဟာ ျမတ္စြာဘုရား ဆံုးမၫႊန္ၾကားတဲ့အတိုင္း အားထုတ္လို ့ ေသာတာပန္ျဖစ္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားနာရံုနဲ ့ျဖစ္တာမဟုတ္ပါဘူး။ အရွင္ဘဒၵိယ က က်ေတာ့ ၂-ရက္ေလာက္အားထုတ္ရၿပီး လျပည့္ေက်ာ္၂-ရက္ေန ့က်မွ ေသာတာပန္ ျဖစ္ပါတယ္။ အရွင္မဟာနာမ္ က ၃-ရက္ေလာက္အားထုတ္ၿပီး လျပည့္ေက်ာ္ ၃-ရက္ေန ့က်မွေသာတာပန္ျဖစ္ပါတယ္၊ အရွင္အႆဇိ ကေတာ့ ၄-ရက္ေလာက္အားထုတ္ရၿပီး လျပည့္ေက်ာ္ ၄-ရက္ေန ့က်မွ ေသာတာပန္ျဖစ္တာပါ။ တရားနာရံုနဲ႔ ျဖစ္ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားက ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ ဆံုးမျပဳျပင္ေပးတဲ့အတိုင္း ႀကိဳးႀကိဳးစားစား မျပတ္ရႈမွတ္ ပြားမ်ားအားထုတ္ၾကလို ့ေသာတာပန္ ျဖစ္ၾကတယ္ဆိုတာ အလြန္ပင္ထင္ရွားပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ကမၼ႒ာန္းတရားအားထုတ္မႈဟာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္သြားဖို ့လမ္းေၾကာင္းဆိုတာ ျငင္းလို ့မရႏိုင္ပါဘူး။
ကမၼ႒ာန္းတရားဆိုတဲ့ေနရာမွာ-
( ၁ ) သမထ ကမၼ႒ာန္း
( ၂ ) ဝိပႆနာ ကမၼ႒ာန္း ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဝိပႆနာ အားထုတ္တာကိုပဲ အဓိကထားၿပီး ကုသိုလ္ျပဳေနတဲ့အတြက္ သမထကမၼ႒ာန္းအေၾကာင္းေတြ တိတိက်က် မေဖၚျပေတာ့ပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ ဝိပႆနာ အားထုတ္တဲ့အခါမွာလည္း-
( ၁ ) သမထ ကို အေျခခံျပဳၿပီး အားထုတ္ျခင္း
( ၂ ) သမထ ကို အေျခခံမျပဳဘဲ ဝိပႆနာ သက္သက္ အားထုတ္ျခင္း ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိျပန္ပါေသးတယ္။
သမထကို အေျခခံျပဳၿပီး အားထုတ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ကို သမထယာနိက လို ့ေခၚပါတယ္။ သမထ အေျခခံျဖင့္ နိဗၺာန္သြားသူလို ့ေခၚပါတယ္။
သမထ ကို အေျခခံမျပဳဘဲ ဝိပႆနာ သက္သက္ကို သာ အားထုတ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ကိုေတာ့ သုဒၶဝိပႆနာယာနိက နည္း လို ့ေခၚပါတယ္။ ဝိပႆနာ သက္သက္ျဖင့္ နိဗၺာန္သြားသူလို ့ေခၚပါတယ္။
သမထယာနိကလမ္း နဲ ့သြားခ်င္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ သမထမွာ ကမၼ႒ာန္း ( ၄ဝ )ရွိပါတယ္။ ကသိုဏ္း( ၁ဝ )ပါး၊ အသုဘ( ၁ဝ ) ပါး၊ အႏုႆတိ( ၁ဝ )ပါး၊ ျဗဟၼဝိဟာရ ( ၄ )ပါး၊ အာ႐ုပၸ( ၄ )ပါး၊ အာဟာေရ ပဋိကူလသညာ( ၁ )ပါး နဲ ့စတုဓာတု ဝဝတၱာန္( ၁ )ပါး တို ့ျဖစ္ပါတယ္။
စာအုပ္ထုတ္ေဝတဲ့ အခါမွသာ နည္းနည္းအက်ယ္ခ်ဲ႕ၿပီးေဖၚျပေပးပါ့မယ္။
ေဖ့စဘုတ္က စာေၾကာင္းေရးကန္႔သတ္ထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ " သုဒၶဝိပႆနာယာနိက" လို ့ေခၚတဲ့ ဝိပႆနာ သက္သက္ အားထုတ္ပံုကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္သာ ေဖၚျပေပးမွာပါ။
ဝိပႆနာရႈတယ္ ဆုိတာ ခႏၶာ ငါးပါး( သုိ႔ ) ရုပ္နာမ္ ႏွစ္ပါးမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အမွန္တရားေတြ ကို ဥာဏ္ နဲ ့ ေစာင့္ၾကည့္ေနရတဲ့ အလုပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ခႏၶာငါးပါးကုိ ဥာဏ္ နဲ ့ၾကည့္တဲ့အခါ မွာ...
ဒီခႏၶာငါးပါး ဟာ အနိစၥ ( အပ်က္သေဘာ )၊ ဒုကၡ( ဆင္းရဲျခင္း )၊ အနတၱ ( အဆုိးမရျခင္း ) အမွန္ျဖစ္တာေတြသာရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အဲဒီ အမွန္သေဘာေတြ တုိ႔ကုိ သာေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့အဲဒီလိုသေဘာေတြ ေပၚေလေလ..နိဗၺာန္ နဲ ့ နီ းေလေလ ပါဘဲ။
အဲဒီလို ဝိပႆနာရႈရာမွာ သတိပ႒ာန္ေလးပါး ရွိပါတယ္။
(၁) ကာယႏုပႆနာ ( ရုပ္ကုိ ရႈျခင္း )
(၂) ေဝဒနာႏုပႆနာ ( ခံစားမႈကုိ ရႈ႕ျခင္း )
(၃) စိတၱာႏုပႆနာ ( စိတ္ကုိ ရႈ႕ျခင္း )
(၄) ဓမၼာႏုပႆနာ ( သညာ၊သခၤါရကုိ ရႈ႕ျခင္း ) ဆိုၿပီးရွိပါတယ္။
အဲဒီ သတိပ႒ာန္ေလးပါးလုံး ကုိ ေလ့လာသိရွိထားသင့္ၿပီး အဲဒီကမၼ႒ာန္းတရားေတြအနက္ မွ မိမိရဲ ့စရုိက္ ႏွင့္ ကုိက္ညီ တဲ့ သတိပ႒ာန္တရား ကုိ အဓိကထားအားထုတ္မယ္ဆိုရင္တာ့ "နိဗၺာန္"ကုိ ျမန္ျမန္ရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
မိမိ နဲ ့ ဘယ္ "ကမၼဌာန္း" ဟာ ျဖင့္ ကိုက္ညီမလဲ...ဆိုတာကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား တစ္ပါးမွလြဲ၍ အျခားမည္သူ တစ္ဦးတေယာက္မွ် အတတ္မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ '
ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္မည့္သူမ်ား အေနနဲ ့တရားျပေပးမဲ့ ဆရာ လိုပါတယ္။ "ကမၼဌာန္း ဆရာ" ေပါ့။ "
"သြားခ်င္တဲ့ ပန္းတိုင္ခရီး တစ္ခုကို ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ ေယာင္ေယာင္ဝါးဝါး ညအေမွာင္ မွာ အလင္းေရာင္ကလည္း မရွိ၊ စမ္းတဝါးဝါး နဲ ့သြားေနရတာထက္၊ လမ္းသိထားတဲ့၊ေရာက္ဖူးၿပီးသား ျဖစ္တဲ့ လမ္းျပ လိုအပ္ပါတယ္။ေျမပံုၾကည့္ၿပီး သြားလို ့၊ မေရာက္ဘူးလို ့ေတာ့ မေျပာပါဘူး၊ ေရာက္ႏိုင္ပါတယ္။ဒါေပမယ့္ လမ္းမွားတတ္တာေပါ့ေနာ္၊ အဲဒီလို လမ္းမွားေတာ့ ေရာက္ခဲ့ရင္ေတာင္ ၾကာတာေပါ့ ။
အဲဒါေၾကာင့္ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား အေန နဲ ့"ဆရာ" ရွာၿပီး ၊ကမၼ႒ာန္းဆရာရဲ႕ လမ္းၫႊန္မႈေအာက္ကေန က်င့္ၾကံ အားထုတ္ရင္ေတာ့ အသင့္ေတာ္ဆံုးပါလို ့ ျဖည့္စြက္ၿပီး အၾကံေပးလိုက္ပါရေစ။
ကမၼ႒ာန္းတရားအားထုတ္တာ တစ္ခုထဲ ကိုေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။
တရားနာတဲ့အခါမွာေတာင္မွ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့ဟာ မိမိတို ့ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့တရားကို ေရြးၿပီး နာၾကေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ဒါဟာဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တစ္ဦး နဲ ့တစ္ဦး စ႐ိုက္မတူတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ေယာက္က ဒီကမၼ႒ာန္း နဲ ့ရႈမွတ္ရတာ အဆင္ေျပေပမဲ့၊ အျခားတစ္ေယာက္ေယာက္နဲ႔က်ေတာ့ ရႈမွတ္ရတာ တည့္ခ်င္မွတည့္တာပါ။
ဒါေၾကာင့္ နတ္ျဗဟၼာ မေရတြက္ႏိုင္ ကၽြတ္တမ္းဝင္ၾကတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားတဲ့ "မဟာသမယသုတ္ " မွာ လာေရာက္ၿပီးတရားနာယူၾကတဲ့ နတ္ျဗဟၼာ ေတြဟာ မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္မ်ားျပားလွတဲ့အတြက္
အားလံုး တရားနာၾကားႏိုင္ေအာင္ ျမတ္စြာဘုရားရွွင္ဟာ သတၱဝါတိုင္းနဲ ့သင့္ေတာ္မဲ့ စ႐ိုက္( ၆ )ပါး တဲ ့အညီ " မဟာသမယသုတ္ " မွာ ( ၆ )သုတ္ေဟာၾကားရပါတယ္။
♦️( ၁ ) ရာဂစ႐ိုက္ရွိတဲ့သူ...
ရာဂ အျဖစ္မ်ားသူေတြအတြက္ " သမၼာပရိဗၺာဇနီယသုတ္ " ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
♦️( ၂ ) ေဒါသစ႐ိုက္ရွိတဲ့သူ...
ေဒါသအျဖစ္မ်ားတဲ့ သူေတြအတြက္ " ကလဟဝိဝါဒသုတ္" ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
♦️( ၃ ) ေမာဟစ႐ိုက္ရွိတဲ့သူ...
ေမာဟ အျဖစ္မ်ားသူတို ့အတြက္ " မဟာဗ်ဴဟာသုတ္ "ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
♦️( ၄ ) ဝိတတ္စ႐ိုက္ရွိတဲ့သူ...
ဝိတတ္ အျဖစ္မ်ားသူတို ့အတြက္ "စူဠဗ်ဴဟသုတ္ "ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
♦️( ၅ ) သဒၶါတရားရွိတဲ့သူ...
သဒၶါအျဖစ္မ်ားသူတို႔အတြက္ "တုဝဋကသုတ္ " ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
♦️( ၆ ) ဗုဒၶိစ႐ိုက္ရွိတဲ့သူ...
ပညာအျဖစ္မ်ားသူေတြ အတြက္ " ပုရာေဘဒသုတ္" ကို ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
အဲဒီသုတ္ေတာ္ေတြကို ၾကားနာရတဲ့ အတြက္ တစ္သုတ္၊ တစ္သုတ္ မွာ နတ္ျဗဟၼာေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္းစီ ရဟႏၲာျဖစ္ၾကပါတယ္။အနာဂမ္၊ သကဒါဂမ္၊ ေသာတာပန္ ျဖစ္ၾကတာေတြကေတာ့ မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားတယ္လို ့ဆိုပါတယ္။
ဒီေတာ့ ဓမၼမိတ္ေဆြတို ့အေနနဲ႔လည္း မိမိကေတာ့ျဖင့္ ဘယ္လို စ႐ိုက္မ်ိဳးရွိတဲ့သူဆိုတာ ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ခ်င့္ခ်ိန္လို ့ရၾကမယ္ထင္ပါတယ္။အဲဒီလို ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး အဆင္ေျပမဲ့" သုတ္ေတာ္ " ကို ရွာေဖြဖတ္ရႈသင့္ပါတယ္လို ့အၾကံျပဳပါရေစ။
ဆက္လက္ၿပီး " သုဒၶဝိပႆနာယာနိက" လို ့ေခၚတဲ့ ဝိပႆနာသက္သက္ ကမၼ႒ာန္း အားထုတ္ပံုကို အက်ဥ္းခ်ဳံးၿပီးေဖၚျပရရင္..
လူသတၱဝါတို ့မွာရွိတဲ့ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္မ်ိဳးမွာ ႐ုပ္တရားဟာ ပိုၿပီးထင္ရွားစြာရွိတဲ့အတြက္ ႐ုပ္ကိုစၿပီးရႈပါတယ္။
အဲဒီ႐ုပ္မွာလည္း...
ျမင္သိရ၊ ၾကားသိရ၊ နံသိရ၊ စားသိရတဲ့ ဥပါဒါ႐ုပ္ေတြထက္ ေတြ ့ထိသိရတဲ့ ဘူတ႐ုပ္တို ့က ပိုၿပီးထင္ရွားတဲ့အတြက္ ကိုယ္ထဲမွာ ေတြ ့ထိရတဲ့ ႐ုပ္ကို စၿပီဴ ရႈပါတယ္။
အဲဒီလို အထူးထင္ရွားတယ္ဆိုတဲ့ အေတြ ့အထိ ႐ုပ္ကိုရႈဖို ့အတြက္ ထိုင္ေနတဲ့ တစ္ကိုယ္လံုးကို သတိနဲ ့စိုက္ၿပီး " ထိုင္တယ္၊ ထိုင္တယ္" လို ့မျပတ္ရႈမွတ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ရႈေနရင္း တင္ပါးက ျဖစ္ျဖစ္၊ ေျခေထာက္က ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ တစ္ေနရာမွာ ေတြ ့ထိမႈကို ထင္ရွားစြာ ေတြ ့ေနပါတယ္။ အဲဒီလို ေတြ ့ထိမႈ နဲ ့တြဲၿပီး " ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ထိုင္တယ္..ထိတယ္" လို ့ ထိုင္ေနတဲ့ ကိုယ္ထဲမွာ တစ္လွည့္၊ ထိေနတဲ့ ေနရာတစ္လွည့္ ၊ တစ္လွည့္စီမျပတ္ရႈေနရပါတယ္။
အကယ္၍ " ထိုင္တယ္..ထိတယ္ " ဆိုတဲ့ ဒီနည္းကို ရႈရတာ ခက္တယ္လို ့ထင္ရင္၊ ဝင္ေလ ထြက္ေလ ရႈမွတ္မႈ၌ ဝင္ေလထြက္ေလ ထိတဲ့ ႏွာသီးခ်ိဳင့္ ေနရာကို စူးစိုက္ၿပီး " ထိတယ္...ထိတယ္..ထိတယ္" လို ့လည္း ရႈ ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါမွမဟုတ္ အသက္ရႈလိုက္တိုင္း ဝမ္းဗိုက္ထဲမွာ ေဖာင္းခ်ည္၊ပိန္ခ်ည္ ေတာင့္တင္းလႈပ္ရွားလ်က္ ေတြ ့ထိေနတဲ့႐ုပ္ကိုလည္း ရႈႏိုင္ပါတယ္။ စိတ္သတိကို ဝမ္းဗိုက္ကို စူးစိုက္ထားလိုက္ပါ၊ ေဖာင္းတက္လာလိုက္၊ ပိန္က်သြားလိုက္ နဲ ့ေတာင့္တင္းလႈပ္ရွားလ်က္ ဗိုက္ထဲမွာ ေတြ ့ထိမႈေတြ မျပတ္ျဖစ္ေနတာကို ေတြ ့ရပါလိမ့္မယ္။ အကယ္၍ စိတ္သိုက္ထားရံုနဲ႔ မထင္ရွားေသးဘူးဆိုရင္ ဗိုက္ကို လက္နဲ ့ထိထားပါ။( အသက္ေအာင့္ထားတာတို ့၊ျမန္ျမန္ရႈတာတို ့၊ ျပင္းျပင္းရႈတာတို ့ ကိုေတာ့ မလုပ္မိပါေစနဲ ့)
ပံုမွန္ ရႈေနက်အတိုင္း ၊ မွန္မွန္ေလးပဲ ရႈေနပါ။ ဝမ္းဗိုက္ ေဖာင္းတက္လာခိုက္မွာ ေဖာင္းတယ္လို ့ရႈပါ၊ တစ္ေရြ ့ေရြ ့ျခင္းေဖာင္းတက္လာတာကို အစကေန အဆံုးတိုင္ေအာင္ အစဥ္မျပတ္ သိလ်က္ရွိေနပါေစ။ေဖာင္းတိုင္း..ပိန္တိုင္း...
" ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ လို ့ မျပတ္ရႈမွတ္ပါ။
( အထူးသတိျပဳရမွာက...
ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ဝင္တယ္..ထြက္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ စတဲ့ အမည္ေတြကို ႏႈတ္အရြတ္ဆိုဖို ့မဟုတ္ပါဘူး၊ စိတ္ နဲ ့သာ အမည္တပ္ၿပီး ရႈေနဖို ့ပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊အဲဒီအမည္ကလည္း လိုရင္းမဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္ထဲမွာ တစ္ကယ္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေတာင့္တင္း၊လႈပ္ရွား ေတြ ့ထိမႈ စသည္တို ့ကို သိေနျခင္းကသာ လိုရင္းအဓိကက်ပါတယ္။ အမည္မပါဘဲ နဲ ့စိတ္သက္သက္ပဲ ရႈေနမယ္ဆိုရင္ အာရံု နဲ ့စိတ္ ေကာင္းေကာင္းမကပ္တာတို ့၊ ေသေသျခာျခာပိုင္းျခားၿပီး မသိတာတို ့၊ ဝီရိယ ေလ်ာ့ေလ်ာ့သြားတတ္တဲ့ အျပစ္ေတြ ျဖစ္တတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္နဲ႔ အမည္တပ္ၿပီး ရႈဖို ့အၾကံေပးရျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလို ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ဝင္တယ္..ထြက္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ စတဲ့ ရႈမွတ္ေနတဲ့အခါမွာ မိမိစိတ္ဟာ တစ္ပါးအာရံုေတြဆီကိုထြက္ထြက္သြားတဲ့ စိတ္ေတြရွိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို ထြက္သြားတယ္လို ့ထင္ရင္..အဲဒီထြက္သြားတဲ့စိတ္ကို ရႈလိုက္ပါ။ ၾကံတယ္လို ့ထင္လည္း ၾကံတယ္ လို ့ရႈပါ။ စဥ္းစားတယ္လို ့ထင္ရင္ စဥ္းစားတယ္လို ့ရႈလိုက္ပါ။ လိုခ်င္ရင္လည္း လိုခ်င္တယ္၊ ႏွစ္သက္ရင္လည္း ႏွစ္သက္တယ္၊ စိတ္ဆိုးရင္လည္း စိတ္ဆိုးတယ္၊ စိတ္ပ်က္ရင္လည္း စိတ္ပ်က္တယ္၊ ပ်င္းရင္လည္း ပ်င္းတယ္၊ ေပ်ာ္ရင္လည္း ေပ်ာ္တယ္ စသည္ျဖင့္ အဲဒီစိတ္ေတြ ေပ်ာက္သြားတဲ့အထိ ဆင့္ကာဆင့္ကာ ရႈရပါတယ္။အဲဒီစိတ္ေတြ ေပ်ာက္သြာမွသာ မူလ ရႈမွတ္တဲ့ ကမၼ႒ာန္းျဖစ္တဲ့ "ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ဝင္တယ္..ထြက္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ စသည္တို ့ကိုျပန္ၿပီး မျပတ္ရႈမွတ္ပါ။
ကိုယ္ထဲမွာ ေညာင္းတာ၊ ပူလာတာ၊ နာက်င္ကိုက္ခဲလာတာ စတဲ့ မခံသာတဲ့ ဒုကၡေတြ ေပၚလာလို ့ရွိရင္လည္း အဲဒီမခံသာတဲ့ ေနရာကို စူးစိုက္ၿပီး " ေညာင္းတယ္..ေညာင္းတယ္၊ ပူတယ္..ပူတယ္၊ နာတယ္..နာတယ္" စသည္အားျဖင့္ရႈမွတ္ပါ။ အဲဒီမခံသာမႈေတြ ေပ်ာက္ၿငိမ္းသြားေသာအခါ မူလ ရႈမွတ္တဲ့ ကမၼ႒ာန္းျဖစ္တဲ့ "ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ဝင္တယ္..ထြက္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ စသည္တို ့ကိုျပန္ၿပီး မျပတ္ရႈမွတ္ပါ။ အကယ္၍ ေညာင္းတာ၊ ပူတာ၊ နာတာေတြက ျပင္းထန္လာလို ့အလြန္မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္လာရင္ေတာ့ ကိုယ္၊ လက္၊ ေျခ အေနအထားေတြကိုေတာ့ သတိနဲ ့စူးစိုက္ၿပီး ျဖည္းျဖည္းခ်င္း လႈပ္ရွားျပဳျပင္ေပးရပါတယ္။
" ေကြးတယ္..ေကြးတယ္၊ ဆန႔္တယ္..ဆန္႔တယ္၊ လႈပ္တယ္..လႈပ္တယ္၊ ေရႊ ့တာ္..ေရႊ ့တယ္၊ ျပင္တယ္.. ျပင္တယ္၊ ႂကြတယ္.. ႂကြတယ္၊ ခ်တယ္..ခ်တယ္ " စသည္အားျဖင့္ သူျဖစ္ေပၚေနတဲ့အတိုင္း အစဥ္မျပတ္လိုက္ၿပီး ရႈသြားရပါတယ္။ အဲဒီအမူအရာေတြ ၿပီးဆံုးသြားတဲ့အခါက်မွ မူလ ရႈမွတ္တဲ့ ကမၼ႒ာန္းျဖစ္တဲ့ "ထိုင္တယ္..ထိတယ္၊ ဝင္တယ္..ထြက္တယ္၊ ေဖာင္းတယ္..ပိန္တယ္ စသည္တို ့ကိုျပန္ၿပီး မျပတ္ရႈမွတ္ပါ။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရရင္..
ေကြးတာ၊ ဆန္ ့တာ၊ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား ျပဳျပင္တာမွန္သမွ် ျဖစ္ေပၚတိုင္း သိေအာင္ ရႈမွတ္ေနရပါမယ္။ကိုယ္ထဲ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေဝဒနာခံစားတာမွန္သမွ်ကိုလည္း သိေအာင္ရႈရပါမယ္။ စိတ္ကူး၊ စဥ္းစား၊ ၾကံစည္တာ မွန္သမွ်ကိုလည္း သိေအာင္ ရႈမွတ္ရပါမယ္။
ေပၚလာရာ၊ ေပၚလာရာ မွန္သမွ် အလြယ္တကူရႈႏိုင္တဲ့အခါမွာ အခုလို ပင္တိုင္ ရႈစဥ္ထားဖို ့မလိုေတာ့ပါဘူး။
ျမင္တိုင္းသိ၊ ၾကားတိုင္းသိ၊ နံတိုင္းသိ၊ စားသိတိုင္း၊ထိ သိတိုင္း၊ ၾကံသိတိုင္း၊ ေပၚလာသမွ်တို ့ကိုျဖစ္ေပၚလာစဥ္အတိုင္း ရႈမွတ္သြားယံုပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ စိတ္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ႐ုပ္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေပၚသမွ်ကုိ ေပၚခုိက္ျဖစ္ခုိက္မွာ လုိက္လုိက္ၿပီး သိမွတ္ေပးေနတာဟာ ဝိပႆနာ အားထုတ္ထာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အခ်ိန္မေရြး ကုိယ့္ရဲ႕ ေလ်ာင္း၊ ထုိင္၊ ရပ္၊ သြား ဣရိယာပုတ္ေတြ မွာဘယ္လုိပုံစံမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သတိကပ္ၿပီး လုိက္သိ၊ လုိက္မွတ္ ၾကည့္ေနမယ္ဆိုရင္ ဝိပႆနာအားထုတ္မႈအတြက္ ဓမၼမိတ္ေဆြဟာ အခ်ိန္နဲ ့အမွ် ကမၼ႒ာန္းတရား ရႈမွတ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ျဖစ္ေနပါၿပီလို ့အသိေပးရင္ ကမၼ႒ာန္းတရားအားထုတ္ပံုကို ဓမၼဒါနျပဳလိုက္ပါသည္။

(ခႏၶာ-၅ပါးတစ္ဦး)
•••••••••••••••••••••••••••
လက္ကိုင္ဖုန္း ျဖင့္ စာစီရျခင္းျဖစ္သည့္အတြက္ သတ္ပံုမွားယြင္းမႈမ်ား ေတြ ့ရွိပါက သည္းခံခြင့္လႊတ္ၿပီး ျပင္ဆင္ဖတ္ရႈေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။
( ေက်းဇူးရွင္ မဟာစည္ဘုရားႀကီး ၏ "ကမၼ႒ာန္းတရား အားထုတ္ရျခင္းအေၾကာင္း" တရားေတာ္ နဲ ့ အနတၱလကၡဏသုတ္ တရားေတာ္ တို ့မွ ကိုးကားၿပီး ေကာက္ႏႈတ္ေဖၚျပပါသည္ )