" ဓမၼ " ဆုိတဲ့ တရားသဘာဝဟာ အလြန္နက္နဲ သိမ္ေမြ႕ၿပီး နားလည္သေဘာေပါက္ဖုိ႔ ခက္ခဲလွပါတယ္ ။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ သဗၺညဳတ ဥာဏ္ေတာ္ႀကီးနဲ႔ ေဟာၾကားထားတာျဖစ္လုိ႔ တရားစာ တစ္လုံးတစ္လုံးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကုိ
ျပန္လည္ဖြင့္ဆုိျပရာမွာ အယူအဆ သေဘာသဘာဝေတြ ကြဲလြဲႏုိင္ပါတယ္ ။ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီးျဖစ္တဲ့
ရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္တုိ႔မွာပင္ ပုထုဇဥ္လူသားေတြကုိ နိဗၺာန္သေဘာ နားလည္ေအာင္ ရွင္းမျပႏုိင္ပါဘူး ။

ရဟႏၲာ အခ်င္းခ်င္းမွာလည္း အျမင္သန္႔ရွင္းပုံခ်င္း မတူၾကလုိ႔ ေဟာျပတဲ့တရားေတြမွာ နည္းေပးလမ္းျပပုံခ်င္း ကြဲလြဲၾကပါတယ္ ။
တရားသေဘာကုိ အေပၚယံသိၾကတဲ့ တရားအားထုတ္သူမ်ားဟာ သူ႔နည္းကပုိေကာင္းတယ္ ၊ ငါ့နည္းကပုိမွန္တယ္ စသည္ျဖင့္
တရားေတာ္အေပၚမွာ ပုဂၢဳိလ္စြဲ , ငါစြဲေတြနဲ႔ လြဲမွားစြာ ေဝဖန္ ျငင္းခုံ ဆုံးျဖတ္ေနၾကပါတယ္ ။

ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားဓမၼေတြဟာ ကိေလသာ အပူမီးမ်ား ၿငိမ္းေအးဖုိ႔နဲ႔ မူလႏွစ္ျဖာျဖစ္တဲ့ ' အဝိဇၨာ ' နဲ႔ ' တဏွာ ' ကင္းကြာဖုိ႔ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္ ။ ဘုရားေပါင္းမ်ားစြာ ၊ ရဟႏၲာေပါင္း မေရမတြက္ႏုိင္ေအာင္ရွိလုိ႔ နည္ေပါင္းေျမာက္ျမားစြာ ရွိတယ္လုိ႔ မယူဆရပါဘူး ။
သုိ႔ေသာ္လည္း ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းေပၚခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္လာၿပီျဖစ္လုိ႔ ဝါဒကြဲ ၊ ဂုဏ္းကြဲ ေတြ ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္ ။
တကယ္စစ္မွန္တဲ့ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာကုိေတာ့ ပိဋကတ္သုံးပုံျဖစ္တဲ့ ပါဠိေတာ္မ်ားမွာ တိတိက်က် သိႏုိင္ပါတယ္ ။
ဒါေတာင္ ဆရာေကာင္း ဆရာျမတ္တုိ႔ရဲ႕ ေသခ်ာက်နစြာ သင္ၾကားျပသမႈကုိ ခံယူခဲ့ရၿပီး ၊ ကုိယ္တုိင္လည္း တရားေတာ္သေဘာအမွန္ကုိ
တကယ္လုိခ်င္ေသာ ဆႏၵအမွန္ ျပင္းျပစြာ ျဖစ္လုိ႔ လုံ႔လၾကဳိးကုတ္ အားထုတ္ထားပါမွ ေတာ္ကာက်မွာပါ ။

သည့္အတြက္ တရားေတာ္ေတြကုိ ေဝဖန္ သုံးသပ္ ေရးသား ၾကတဲ့အခါ မွာျဖစ္ေစ ၊ တရားစာသင္ , တရားစာျပ ေနၾကတဲ့ ရဟန္းသံဃာမ်ားကုိ
ေဝဖန္ဆုံးျဖတ္ၾကတဲ့ အခါ ၊ တရားေဟာ , တရားျပ ဆရာေတာ္မ်ား ၊ ကုိယ္တုိင္က်င့္ႀကံေနေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားအား ေဝဖန္ျပစ္တင္ၾကတဲ့
အခါမွာျဖစ္ေစ ၊ အလြန္သတိထားဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္ ။ မိမိရဲ႕ တစ္ခ်ဳိ႕တစ္ဝက္ သိမွတ္ထားတဲ့ တရားစာေပ , တရားအသိေတြကုိ ကုိးကားၿပီး
ေဝဖန္သုံးသပ္မယ္ဆုိရင္ အျပစ္ အလြန္ႀကီးေလးပါတယ္ ။ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ တရားသေဘာနဲ႔ ကြဲလြဲသြားမယ္ဆုိရင္ ဘုရားရွင္ကုိ ဆန္႔က်င္ရာ
ေရာက္ပါတယ္ ။ ဒီအခါ မိမိမသိလုိက္ဘဲ မိမိမွာ ဓမၼႏၲရာယ္ ျဖစ္သြားၿပီး ၊ မိမိ တရားအားထုတ္တဲ့အခါမွာ တရားရဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ပါဘူး ။
ၿပီးေတာ့ကာ စာျပ , စာသင္ , တရားေဟာ , တရားျပ , တရားက်င့္ေနတဲ့ ရဟန္းသံဃာေတြကုိ မိမိရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္ အယူအဆ ၊ အထင္အျမင္ေတြနဲ႔
ေဝဖန္သုံးသပ္ ဆုံးျဖတ္မယ္ဆုိရင္လည္း မိမိထက္ သီလ သမာဓိ ပညာ နဲ႔ အက်င့္ျမတ္တုိ႔ သာလြန္တဲ့ ရဟန္းသံဃာေတြကုိ ပုတ္ခတ္ေစာ္ကားရာ
ေရာက္ပါတယ္ ။ အလြန္သတိထားႏုိင္မွ အျပစ္မျဖစ္ အျပစ္လြတ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္ ။

မိမိရဲ႕ မိခင္ႀကီးနဲ႔ ေျပာျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာကုိ ေရးပါဦးမယ္ ။ မိခင္ႀကီးဟာ အ႐ြယ္ရလာတဲ့ အခါမွ စ၍ ဒါန သီလတုိ႔ကုိ ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏုိး
ျပဳလုပ္က်င့္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္ ။ ဒုတိယ အ႐ြယ္မွာပဲ ဝိပႆနာ ဘာဝနာ အားထုတ္ျခင္းကုိ အားသြန္ခြန္စုိက္ က်င့္ႀကံခဲ့ပါတယ္ ။ တရားေဟာ
တရားျပဆရာေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ခ်ီးမြမ္းေျမႇာက္စားျခင္းခံရသလုိ တရားက်င့္ေဖၚက်င့္ဖက္မ်ားရဲ႕ ေလးစား ၾကည္ညဳိ ခ်စ္ခင္ျခင္းလည္း ခံရပါတယ္ ။
တရားအလုပ္မွာ စြဲၿမဲစြာ က်င့္ႀကံသလုိ တရားစကားမွလြဲၿပီး တစ္ျခားအေၾကာင္းအရာမ်ား ေျပာခဲပါတယ္ ။ အခ်ိန္အားရသမွ်မွာ တရားစာေပတုိ႔ကုိသာ
ေလ့လာလုိက္စား ဖတ္မွတ္နာၾကားလ်က္ သားသမီး ေျမးျမစ္မ်ားကအစ မိတ္ေဆြတုိင္းကုိ တရားနွင့္ယွဥ္ၿပီး ဆုံးမေလ့ရွိပါတယ္ ။

အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေပၚထြန္းလာတဲ့ " အရွင္ဆႏၵာဓိက " ကုိယ္ေတာ္ေလးရဲ႕ သဒၶာ , ဆႏၵ , ဝီရိယ နဲ႔ ပညာ တုိ႔ကုိ မိခင္ႀကီးက အလြန္ေလးစား ၾကည္ညဳိ
ေမတၱာေတြ ပုိခဲ့ပါတယ္ ။ ဆရာေတာ္ေလးဟာ တရားစာအုပ္ေတြကုိ ဆက္တုိက္ဆုိသလုိ ေရးသားထုတ္ေဝလာတဲ့အခါ မိခင္ႀကီးက မေက်မနပ္ျဖစ္လာပါတယ္ ။
ကရုဏာေဒါေသာနဲ႔ ဘာလုိ႔စာေတြေရးေနေသးတာလဲ ၊ ငယ္႐ြယ္က်န္းမာစဥ္ ၊ သတိဝီရိယေတြ အားေကာင္းေနတဲ့အခ်ိန္ ၊ သဒၶာထက္သန္ေနစဥ္အခ်ိန္မွာ
ဝိပႆနာဘာဝနာအမႈကုိ လုံ႔လျပဳရမွာေပါ့ ၊ ငါကျဖင့္ ကုိယ္ေတာ္ေလးကုိ အရမ္းေမွ်ာ္လင့္ေနခဲ့ရတာ ၊ ခုေတာ့ျဖင့္ ငါေမွ်ာ္မွန္းသလုိ မဟုတ္လုိ႔ စိတ္ဆင္းရဲပါတယ္လုိ႔
မိမိကုိ ရင္ဖြင့္ၿငီးျငဴပါတယ္ ။

ဒီအခါမွာ မိမိက ေျဖသိမ့္ေပးရင္း တရားသဘာဝေတြကုိ ရွင္းလင္းေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္ ။
" ဒီလုိရွိပါတယ္ အေမရယ္ . . . တိပိဋကဓရ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးေလာက္ ဇြဲ ၊ ဝီရိယ ၊ သီလ ၊ ပညာ ၊ ဥာဏ္ေတြ ေကာင္းလြန္းသူ ရွိေသးရဲ႕လား ၊ အဲဒီမွာ ဆရာေတာ္ႀကီးကုိ၊
ဘာလုိ႔ စာအုပ္ေတြထဲမွာ ရွိၿပီးသား ပိဋကတ္သုံးပုံကုိ အခ်ိန္အကုန္ခံၿပီး အာဂုံေဆာင္ေနေသးတာလဲ ၊ ဝိပႆနာဘာဝနာကုိ အားထုတ္ေတာ့ပါလား လုိ႔ ေဝဖန္သုံးသပ္ခဲ့မယ္ဆုိရင္
အဲဒီသူမွာ ဘယ္ေလာက္ အျပစ္ႀကီးသြားမွာလဲ , စဥ္းစားၾကည့္ပါ ။ မဟာဂႏၶာရုံ ဆရာေတာ္ႀကီးေလာက္ သီလ ၊ သမာဓိ ၊ ပညာ ၊ ဗဟုသုတႂကြယ္ဝမႈ ေတြ ျပည့္ဝေနတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ႀကီးက
ဘာလုိ႔ ေက်ာင္းတုိက္ေတြ တည္ေထာင္ၿပီးေတာ့ စာေတြသင္ေနရတာလဲ၊ ဝိပႆနာဘာဝနာပဲ အားထုတ္ပါေတာ့လား လုိ႔ ေဝဖန္ရင္ သင့္ျမတ္ပါ့မလား ၊ မာန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
မာဃေဒဝ လကၤာ ေရးတာ ၊ ရွင္မဟာရ႒သာရ ကဗ်ာလကၤာေတြ သီကုံးေနတာေတြ ၊ စသည္ျဖင့္ ေျပာရင္ အမ်ားႀကီးပါ ။ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္မွာ ရဟန္းသံဃာေတြအကုန္လုံး
တရားပဲ အားထုတ္ေနတာမဟုတ္ပါဘူး ၊ သူက်ရာတာဝန္ သူေဆာင္႐ြက္ေနရတာပါပဲ ။ ေနာက္ၿပီး သာဝကဆုိတာ တစ္ပါးနဲ႔တစ္ပါး ပါရမီခ်င္းတူတာမွမဟုတ္တာ ၊ သူတုိ႔ျဖည့္က်င့္ခဲ့တဲ့
အက်င့္ , သူတုိ႔ရည္႐ြယ္ခဲ့တဲ့ဆႏၵ , သူတုိ႔ေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့ သံသရာ ခရီးလမ္းေတြဟာ ကြဲျပားျခားနားၾကတာခ်ည္းပါပဲ ၊ နိဗၺာန္မရမီ သံသရာခရီးသြားရတဲ့အခါ ' ဒါန ' ၊'သီလ ' ၊ 'သမထ'
ဆုိတဲ့' စရဏ ' တရားလဲလုိပါတယ္ ၊ ' ဝိပႆနာ ' ဆုိတဲ့ ' ဝိဇၨာ ' တရားလဲ လုိပါတယ္ ၊ " ဝိဇၨာ ၊ စရဏ " ႏွစ္ပါးစုံမွ မဂ္ဖုိလ္ရဖုိ႔လြယ္ပါတယ္ ၊ ရဟန္းသံဃာေတြမွာ ' ဒါနပါရမီ ' ျဖည့္ခ်င္ရင္
' ဓမၼဒါန ' ျဖစ္တဲ့ တရားအလွဴနဲ႔ပဲ ျဖည့္ၾကရပါတယ္ ၊ သူတုိ႔ျပဳေနတဲ့ တရားအလွဴေတြကုိ မလုပ္ပါနဲ႔လုိ႔ ေဝဖန္တားဆီးမိရင္ ထုိသူမွာပဲ အျပစ္ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္ ၊ အဲဒီေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ အတြင္း
အဇၥ်တၱ မွာ ရွိတဲ့ အဓိ႒ာန္ေတြ ၊ သူတုိ႔ရဲ႕ လက္ရွိအေျခအေနေတြကုိ မိမိက မသိပါဘဲလ်က္ ေဘးကေန ေဝဖန္ဆုံးျဖတ္ ေနရင္ မိမိမွာသာ အကုသုိလ္ျဖစ္ၿပီး အက်ဳိးယုတ္သြားႏုိင္တာမုိ႔
ရဟန္းသံဃာေတြကုိ မေဝဖန္မိဖုိ႔ သတိထားၾကရမွာပါ " လုိ႔ ရွည္ရွည္ေဝးေဝးပဲ ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္ ။

ဒီအခါမိခင္ႀကီးက " ဟုတ္လုိက္တာ ၊ အေမလဲ ဆႏၵစြဲ , ငါစြဲ ေတြနဲ႔ သတိလြတ္ၿပီး အဆင္အျခင္မဲ့စြာနဲ႔ ကုိယ္မမွီတဲ့ တရားေတာ္နဲ႔ သံဃာေတာ္ကုိ ေဝဖန္မိသြားတယ္ ၊ ဘယ္လုိပဲ ကုိယ့္ဘက္က
ေစတနာ မွန္တယ္ေျပာေျပာ ဘာသာေရးမွာ မိမိအယူအဆ အထင္ျမင္ေတြနဲ႔ မေဝဖန္သင့္ဘူး ၊ ေဝဖန္ေျပာဆုိမိသူ မိမိမွာသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မွာျဖစ္တာေပါ့ ၊ ဒီေတာ့ ဆရာေတာ္ေလးကုိ
ပုံေတာ္မွန္းၿပီး ဝန္ခ် ကန္ေတာ့ ေတာင္းပန္လုိက္ပါ့မယ္ " လုိ႔ သံေဝဂ တရားယူလုိက္ပါတယ္ ။

တစ္ခါက ရဟႏၲာ ကုိယ္ေတာ္ႀကီးတစ္ပါး ဆြမ္းခံျပန္လာစဥ္ ေလနာေရာဂါရွိတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းမေရာက္ခင္ လမ္းမွာပဲ ယာဂုဆြမ္းကုိ သုံးေဆာင္ေတာ္မူပါတယ္ ။ အတူပါလာတဲ့ ရဟန္းငယ္က
စိတ္ထဲမွေန၍ ရဟန္းႀကီးကုိ ကဲ့ရဲ႕မိသြားပါတယ္ ၊ ေက်ာင္းေရာက္ေတာ့ ရဟႏၲာကုိယ္ေတာ္ႀကီးက ရဟန္းငယ္ကုိ စကားဆုိပါတယ္ ။
" ငါ့ရွင္ တရားအဆင့္ ဘယ္ေလာက္ေရာက္ေနၿပီလဲ "
" တပည့္ေတာ္ ေသာတပတၱိမဂ္ ရရွိၿပီးပါၿပီ ဘုရား "
" ဒါဆုိဆက္ၿပီး တရားအားထုတ္မေနနဲ႔ေတာ့ , အရွင္ဟာ ကုိယ့္ထက္အဆင့္ျမင့္တဲ့ပုဂၢဳိလ္ကုိ စိတ္နဲ႔ ျပစ္မွားမိၿပီ ၊ တရားတက္လမ္းမရွိေတာ့ပါ " လုိ႔ မိန္႔ေတာ့မွ ရဟန္းငယ္လဲ သတိရၿပီး
ရဟႏၲာကုိယ္ေတာ္ႀကီးကုိ ရွိခုိးေတာင္းပန္လုိက္၍ အျပစ္ေျပသြားရပါတယ္ ။

ေဒသနာေတာ္မွာ သာသနာေတာ္ သုံးရပ္ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္ ။
" ပဋိယတၱိသာသနာ " ၊ " ပဋိပတၱိသာသနာ " ၊ " ပဋိေဝဓသာသနာ " ဟူ၍ျဖစ္ပါတယ္ ။

" ပဋိယတၱိသာသနာ " ဆုိတာ တရားစာေပမ်ားကုိ သင္ၾကားျပသ ေလ့လာနာယူျခင္း ၊ တရားစာေပေရးသားေဟာေျပာျခင္း ၊ စသည္ကုိ ဆုိပါတယ္ ။
" ပဋိပတၱိသာသနာ " ဆုိတာ တရားေတာ္အဆုံးအမအတုိင္း က်င့္ႀကံ အားထုတ္ျခင္း ၊ ဘာဝနာပြားမ်ားျခင္းကုိ ဆုိပါတယ္ ။
" ပဋိေဝဓသာသနာ " ဆုိတာ တရားေတာ္လာအတုိင္းက်င့္ႀကံလုိ႔ ရလာတဲ့ " မဂ္ ၊ ဖုိလ္ ၊ နိဗၺာန္ " တရားျမတ္ကုိ ဆုိပါတယ္ ။

ပဋိယတၱိ သာသနာကုိ ေရကန္ေဘာင္ ႏွင့္ ပမာႏႈိင္း၍ ေဒသနာေတာ္မွာ လာရွိပါတယ္ ။
ပဋိပတၱိ သာသနာကုိ ေရကန္အတြင္းမွာ ရွိေသာ ေရ ႏွင့္ ပမာႏႈိင္းပါတယ္ ။
ပဋိေဝဓ သာသနာကုိ ေရကန္ေရမွာ ပြင့္လန္းလာတဲ့ ၾကာပန္း ႏွင့္ ပမာႏႈိင္းပါတယ္ ။

ေရကန္ေဘာင္မွ ေရကုိ ေကာင္းစြာ ထိန္းထားႏုိင္မွ ၾကာပန္းဟူေသာ ပန္းတုိ႔ပြင့္လန္းႏုိင္မည္ျဖစ္သလုိ ၊
ပဋိယတၱိ မမွန္ေသာ ပဋိပတၱိသည္ နိဗၺာန္ဟူေသာ စခန္းကုိ တက္လွမ္းႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ ။
ပဋိယတၱိ ဟူေသာ တရားေဘာင္အတြင္းမွ ပဋိပတၱိအက်င့္ကုိ ပြားမ်ားႏုိင္မွသာလွ်င္ ပဋိေဝဓဟူေသာ နိဗၺာန္သုို႔ေရာက္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္ ။
သည့္အတြက္ သာသနာ႔ ဝန္ထမ္းရဟန္းသံဃာတုိ႔ဧ။္ အသီးသီး က်င့္ႀကံေနၾကေသာ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကုိ မိမိေသခ်ာမသိပါပဲ
ေဝဖန္ သုံးသပ္ ဆုံးျဖတ္ ျပစ္တင္ေနပါက မိမိသာလွ်င္ အက်ဳိးဆုတ္ယုတ္မည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ေဖၚျပအပ္ပါသည္ ။ ။