ယခုေခတ္ၾကီးမွာေနရာတကာေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြ သိပ္ေပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ေ၀ဖန္မႈတစ္ခုသာရွိျပီး ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားမပါလွ်င္မိစၦာသေဘာတရားေတြ ကိန္းေနတတ္တယ္။ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားလည္း အားေကာင္းတယ္၊ ခ်င့္ခ်ိန္ေ၀ဖန္မႈအသိဥာဏ္ပညာလည္းၾကြယ္၀တယ္။ အဲဒီလို သဒၶါ၊ပညာႏွစ္ျဖာမွ်တဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျဖစ္ဖို႔ . . .

ယခုေခတ္ၾကီးမွာ ေနရာတကာ ေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြ သိပ္ေပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ေ၀ဖန္မႈတစ္ခုသာရွိျပီး ယံုၾကည္မႈသဒၶါတရားမပါလွ်င္ မိစၦာသေဘာတရားေတြ ကိန္းေနတတ္တယ္။ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါတရားလည္း အားေကာင္းတယ္၊ ခ်င့္ခ်ိန္ေ၀ဖန္မႈ အသိဥာဏ္ပညာလည္းၾကြယ္၀တယ္။ အဲဒီလို သဒၶါ၊ပညာ ႏွစ္ျဖာမွ်တဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးျဖစ္ဖို႔ အေရးၾကီးပါတယ္။ ဘႏၵႏၲ ခမာ၀ုဓ ဆရာေတာ္

မိတ္ေဆြတစ္ဦး၏ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ အထက္ပါမွတ္သားနာယူဖြယ္ ၾသ၀ါဒထူးကို ဖတ္ရႈခဲ့ရသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရား ၾကီး၏အဆံုးမကို ေရွ႕ဆံုးစာမ်က္ႏွာတြင္ထင္ထင္ရွားရွားေဖာ္ျပေပးခဲ့သည့္ ျမတ္မဂၤလာဘာသာေရးစာေစာင္ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕အားလည္း အထူးတလည္ ေက်းဇူးတင္မိသည္။ မိတ္ေဆြျဖစ္သူက ယင္းစာမ်က္ႏွာကိုဖတ္ျပီးလွ်င္ျပီးခ်င္း အေျပးေရာက္လာခဲ့ျပီး ဤၾသ၀ါဒကထာသည္ စာေရးသူတို႔လို ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားအတြက္လည္း အထူးမွတ္သားနာယူဖြယ္ေကာင္းသည္ဟု ယူဆေၾကာင္းေျပာလာသည္။ ဆရာေတာ္၏ၾသ၀ါဒကို ဖတ္ျပီးသည့္ေနာက္ စာေရးသူက မိတ္ေဆြကို ေက်းဇူးတင္စကားဆိုမိသည္။ ေဖာ္ျပပါအဆိုအဆံုးအမကိုလည္း အၾကြင္းမဲ့ေထာက္ခံခဲ့သည္။ မွန္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီး မိန္႔ၾကားသလို မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ စာေပနယ္ပယ္အသီးသီး၌ ေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးရွင္တို႔ အေျမာက္ အျမားေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၉၀ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ ေ၀ဖန္ေရးဟုကင္ပြန္းတပ္ ႏိုင္ေသာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာျပဳျပင္ တိုးတက္ေရးေဆာင္းပါးေကာင္းမ်ား အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ သာသနာေတာ္ၾကီးတြင္ ကပ္တြယ္ျငိေနေသာ အညစ္ အေၾကး၊ ေၾကးေညႇာ္မ်ားကို တတ္စြမ္းသည့္ဘက္မွ ၀ိုင္း၀န္းတိုက္ ခြၽတ္ ေဆးေၾကာခဲ့ၾကသည္မွာအားရစရာ ေကာင္းလွေပသည္။ သို႔ေသာ္ယင္းလုပ္ရပ္တို႔ကပင္ မိမိတို႔၏ သမာအာဇီ၀မက်ေသာ ၾကီးပြားတိုးတက္ရာ လမ္းေၾကာင္းအတြက္ အတားအဆီး ခလုတ္ တံသင္းျဖစ္ခဲ့ရသူတခ်ိဳ႕က မုဒိတာမပြား ႏိုင္ၾကသည္ကိုလည္းအထင္အရွားေတြ႕ျမင္ခဲ့ရသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ဘာသာသာသနာ အက်ိဳးအတြက္ ဗုဒၶျမတ္စြာအဆံုးအမႏွင့္အညီ တတ္စြမ္းသမွ် စြန္႔လႊတ္သယ္ပိုးၾက မည္ဟူသည့္ ျမင့္ျမတ္ေသာ အသိစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည့္ ေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးမ်ား၏ ေရစီးေၾကာင္းသည္ကား အဖ်က္အေမွာင့္သမားတို႔ကိုေက်ာ္လြန္လ်က္ အရိွန္အဟုန္ေကာင္းစြာ စီးဆင္းေနေပျပီ။

ထို႕ေၾကာင့္လည္း ဆရာေတာ္အရွင္ခမာ၀ုဓက ပညာရွိသတိျဖစ္ခဲဆိုသကဲ့သို႕ မယိမ္းယိုင္ မတိမ္းေစာင္းရေလေအာင္ ဗုဒၶသာသနာ ဆိုင္ရာေ၀ဖန္ေရး ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားအား သတိေပးမွာၾကားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု စာေရးသူ အေလးအနက္ယံုၾကည္ ခံစားမိပါသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားကလိုရင္းကို တိုတိုရွင္းရွင္း မိန္႔ၾကားခဲ့သည္ျဖစ္ေပရာ အသိတရားႏုနယ္သူလူငယ္လူရြယ္အခ်ိဳ႕အတြက္ အေကာက္ အယူလြဲေခ်ာ္သြားမည္ကိုကား စာေရးသူ စိုးရိမ္မိသည္။ သို႕ေၾကာင့္လည္း ဤစာကိုေရးျဖစ္သြားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္က ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားၾကရာတြင္ သဒၶါရွိဖို႔လည္းလိုအပ္ေၾကာင္း အေလးအနက္ထားမွာၾကားခဲ့သည္မွာ ဗုဒၶျမတ္စြာအဆံုးအမႏွင့္ထပ္တူထပ္မွ်ပင္ျဖစ္သည္။ သဒၶါတရားမပါေသာေ၀ဖန္ေရးသည္ မိစၦာအယူကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ကို စာေရးသူ အၾကြင္း မဲ့ေထာက္ခံပါသည္။ သို႔ေသာ္ သဒၶါတရားဆိုသည့္ အသံုးအႏႈန္းအေပၚ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်မွန္မွန္ကန္ကန္ နားလည္ၾကဖို႔လြန္စြာအေရးၾကီးလွေပသည္။

သဒၶါဟုဆိုလိုက္သည္ႏွင့္လူအေတာ္မ်ားမ်ားက ယံုၾကည္မႈဟုသာ ခ်က္ခ်င္း အလြယ္တကူနားလည္တတ္ၾကသည္။ ယံုၾကည္သည္ ကေတာ့ဟုတ္ပါျပီ၊ ဘာကိုယံုၾကည္ျခင္းကို ဆိုလိုပါသနည္း ဟုဆိုလွ်င္ကားအေျဖအမ်ိဳးမ်ိဳး ေပးတတ္ၾကသည္။ အမ်ားစုမွာဘုရား၊တရား၊ သံဃာအေပၚအၾကြင္းမဲ့ယံုၾကည္ျခင္းေပါ့ဟု ဆိုတတ္ၾကသည္။ အေျဖကားမမွားပါ။ သို႔ရာတြင္ ေယဘုယ်က်လြန္းအားၾကီးေနေပရာ ယင္းသို႔အေျဖေပးသူမ်ားထဲတြင္ပင္ နားလည္မႈခ်င္း ကြာျခားေနတတ္သည္။

စာေရးသူတို႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ကြဲကြဲျပားျပားသိထားသင့္သည္မွာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႏွင့္ညီေသာ ယံုၾကည္မႈသည္ အသိဥာဏ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာယံုၾကည္မႈကိုသာ ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္ဆိုေသာအခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ သာသနာပဘာသာတရားမ်ားတြင္ အသိ ဥာဏ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာယံုၾကည္မႈမ်ိဳးကို အၾကြင္းမဲ့ပိတ္ပင္ထားရာဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္တို႔၏ အဆိုအမိန္႕ကိုမွန္သည္မွားသည္ အကဲျဖတ္ခြင့္မရွိၾကေပ။အၾကြင္းမဲ့ မ်က္စိစုံမွိတ္၍ အကန္းယံုယံုၾကရသည္။ အနည္းငယ္ ေ၀ဖန္ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားမိသူမ်ားကိုပင္မိစၦာဒိ႒ိမ်ားအျဖစ္စြပ္စြဲကာ ၾကီးေလးေသာဘာသာေရးျပစ္ဒဏ္မ်ား ခ်မွတ္တတ္ၾကသည္။

ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ကား ထိုသို႔မဟုတ္ေခ်။ ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ ဓမၼေဒသနာေတာ္တို႔၏ ထူးျခား ခ်က္ျဖစ္ေသာ ဓမၼ ဂုဏ္ေတာ္ေျခာက္ပါးတို႔၏ အနက္အဓိပၸာယ္ကို ေလ့လာၾကည့္ပါကေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ လာေလာ့၊ ရႈေလာ့၊ကိုယ္တိုင္လိုက္နာက်င့္သံုး ၾကည့္၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား စိတ္ျဖာၾကည့္ၾကေလာ့ဟုေ၀ဖန္ေရးကို အစဥ္သျဖင့္လက္ကမ္းၾကိဳေနသည္ကား ဗုဒၶဓမၼ၏ ျပိဳင္ဘက္ကင္းေသာ ထူးျခားခ်က္ၾကီးပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သူေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ ဓမၼတရားေတာ္တို႔အေပၚ ဤေရြ႕ဤမွ်ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ခံ၀ံ့သည္မွာ အဘယ္ေၾကာင့္နည္းဟု ကြၽႏု္ပ္တို႔ေတြးဆသင့္ေပသည္။ အေၾကာင္းရွိပါသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားသမွ် တရားေဒသနာေတာ္တို႔သည္ သူ၏ကိုယ္ပုိင္ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ား မဟုတ္ဘဲ ေလာက ၏ ျဖစ္စဥ္သဘာ၀၀ါသဘာ၀ဓမၼ၊ တစ္နည္းဆိုေသာ္ အမွန္တရားကို အရွိ အရွိအတိုင္း ထုတ္ေဖာ္တင္ျပခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သူ၏ဆံုးမျခင္းျပာဋိဟာ၏ အာနိသင္ကိုအၾကြင္းမဲ့ယံုၾကည္စိတ္ခ်ခဲ့သည္။ ေလာက၏အမွန္တရားကို ရွာေဖြ ေနသူ၊ အမွန္တရား၏အစြမ္းသတၲိကို ယံုၾကည္သူ၊ အမွန္တရားကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူသာျဖစ္ပါေစ၊ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဆံုးမျခင္းျပာဋိဟာကိုလြန္ဆန္ႏိုင္သူဟူ၍ ေလာက၌မရွိေခ်။

ေလာက၏ဓမၼတာျဖစ္စဥ္ကို အရွိအတိုင္းတင္ျပထားေသာ တရားေဒသနာျဖစ္ေပရာ လက္ေတြ႕စမ္းသပ္ၾကည့္ရမွ ယံုၾကည္လို သူတို႔အတြက္ ဗုဒၶဓမၼသည္လြန္စြာသင့္ေလ်ာ္လိုက္ဖက္ညီေနခဲ့၊ ညီေနဆဲ၊ညီေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သူ၏ သာသနာကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျဖန္႔ေ၀ခဲ့ရာ၌အခ်ိဳ႕ေသာသာသနာပ ဘာသာ တရားတို႔ကဲ့သို႔မစားရ၀ခမန္း စိတ္ကူးယဥ္စကားလံုးမ်ားျဖင့္ မက္လံုးေပးဆြဲေဆာင္ျခင္း၊ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာငရဲ ခန္းမ်ားျဖင့္ျခိမ္းေျခာက္ျခင္းမျပဳခဲ့ေခ်။ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ အလိုေတာ္ႏွင့္အညီသာသနာျပဳလာခဲ့ၾကေသာ စစ္မွန္သည့္ဗုဒၶသာသနာ၀င္ အစဥ္အဆက္ ဗုဒၶသာသနာထြန္းကားျပန္႔ပြားေရး ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္တန္ခိုးျပာဋိဟာျပျခင္း၊ ေလာကီေရးရာမက္လံုးမ်ားျဖစ္သည့္ စား၀တ္ေနေရးေထာက္ပ့ံျခင္းတို႔ျဖင့္ ဆြဲေဆာင္သိမ္းသြင္းမႈ မရွိခဲ့ေပ။ ဓားစြမ္းျပ ျခိမ္းေျခာက္ကာမိမိတို႔ဘာသာ၀င္အျဖစ္ မခံယူသူမ်ားအားညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ မ်ိဳးျဖဳတ္သည့္နည္းျဖင့္ သာသနာျပဳျခင္းမ်ိဳးလည္း အလ်ဥ္းမရွိခဲ့ပါေခ်။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ဗုဒၶျမတ္စြာႏွင့္တကြ ဗုဒၶ၏ေနာက္လိုက္တို႔သည္ခြန္အားသည္ အမွန္တရားMightisRight ဟုမယံုၾကည္ဘဲ အမွန္တရားသည္သာ ခြန္အားRightisMight ဟုယံုၾကည္ခဲ့ၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္ေပသည္။သို႔ျဖစ္ရာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ရွိေသာသဒၶါတရား ၀ါ ယံုၾကည္မႈဆိုသည္မွာ'အမွန္တရားသည္သာ ခြန္အားျဖစ္သည္ ဟူေသာယံုၾကည္မႈမ်ိဳးသာျဖစ္ ေၾကာင္း အေလးအနက္သတိခ်ပ္သင့္ေပသည္။

ေလာကတြင္ အမွန္တရားသည္ရွိ၏။ ယင္းအမွန္တရားကို ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိျမင္ျခင္းသည္သာ မိမိဘ၀တစ္သက္တာ၏အဆံုးစြန္ ေသာေအာင္ျမင္မႈပန္းတိုင္ျဖစ္၏ဟူေသာ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ိဳးသည္သာ စစ္မွန္ေသာ သဒၶါတရား ျဖစ္ေပသည္။ အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးျခင္းဟုလည္း ဆိုႏိုင္ပါသည္။ မိမိပတ္၀န္းက်င္သည္အမွန္တရားကို ေက်ာခိုင္းေကာင္းေက်ာခိုင္းေနပါလိမ့္မည္။ အမွန္တရားဆိတ္သုဥ္းေန သည့္ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင့္ မွန္ရာကိုေျပာ၊မွန္ရာကိုလုပ္လိုသူတို႔အဖို႕ လတ္တေလာ ပင္ပန္းဆင္းရဲမႈတို႔ႏွင့္ ၾကံဳေတြ႕ေကာင္းၾကံဳေတြ႕ ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ မိမိကအမွန္တရားကိုသာ လက္ကိုင္ထားလ်က္ဘ၀ခရီးၾကမ္းကို ေက်ာ္ျဖတ္ေလွ်ာက္လွမ္းမည္ဆိုပါကတစ္ေန႔ ေသာအခါတြင္ အမွန္တရား၏တန္ခိုးသတၲိေၾကာင့္ မိမိေအာင္ပြဲခံႏိုင္ရမည္ဟူေသာယံုၾကည္ခ်က္မ်ိဳး ရွိထားဖို႔လိုေပသည္။

ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ အဆံုးစြန္ေသာပန္းတိုင္သည္ သစၥာတရားကို ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာသိျမင္ေရးျဖစ္သည္။ လြယ္လြယ္ ဆိုရေသာ္ အမွန္တရားကို သိျမင္ေရးျဖစ္သည္။ဗုဒၶဘာသာ၀င္အျဖစ္ ခံယူလိုက္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ မိမိတို႔သည္ အမွန္တရားသည္သာ ခြန္အားသတၲိ ျဖစ္ေၾကာင္းယံုၾကည္လက္ခံလ်က္ အမွန္တရားကိုသိျမင္ေရးအတြက္ တတ္စြမ္း သမွ် ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ပါေတာ့မည္ဟုသႏၷ႒ာန္ခ်မွတ္ လိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။အမွန္တရားသည္ ဓမၼပင္ျဖစ္ေပရာ ဓမၼံ သရဏံဂစၦာမိ ဆိုသည့္ သရဏဂံုတစ္ပါးႏွင့္ျပည့္စံုသြားေပျပီ။ အမွန္တရားကို ယံုၾကည္ျမတ္ႏိုးသူအေနႏွင့္ ယင္းအမွန္တရားကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပသြားသည့္ ပုဂၢိဳလ္အေပၚ ယံုမွားသံသယျဖစ္စရာလမ္းမရွိေတာ့ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ဗုဒၶံ သရဏံဂစၦာမိ တည္းဟူေသာ သရဏဂံုႏွင့္လည္းျပည့္စံုသြားေလျပီ။ အမွန္တရားႏွင့္ ယင္းအမွန္ တရားကိုထုတ္ေဖာ္တင္ျပသူရွိခဲ့သလို ယင္းအမွန္တရားကို သိျမင္ေရးလမ္းစဥ္တို႔အား ေခတ္အဆက္ဆက္ ေဆာင္ၾကဥ္းလာခဲ့သည့္ စစ္မွန္ေသာသံဃာေတာ္တို႔ အေပၚ၌လည္း ယံုမွားသံသယျဖစ္ဖြယ္မရွိေတာ့ေခ်။ထို႔ေၾကာင့္ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ ဆိုသည့္သရဏဂံု ႏွင့္လည္း ျပည့္စံုသြားေတာ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ စစ္မွန္ေသာ သရဏဂံုတည္ျခင္းသည္ အမွန္တရားကိုျမတ္ႏိုးယံုၾကည္ျခင္းတည္းဟူေသာ သဒၶါတရားအေပၚတြင္ မ႑ိဳင္ျပဳ ေနေၾကာင္း သိသာထင္ရွားလွေပသည္။ ႏႈတ္ဖ်ားက သရဏဂံုသံုးပါးကို မည္မွ်ပင္ တြင္တြင္ၾကီးရြတ္ေနေစကာမူအမွန္တရားကိုယံုၾကည္ စိတ္၊ အမွန္တရားကိုသာအားကိုးအားထားျပဳေသာစိတ္၊ အမွန္တရားကိုရွာေဖြသိျမင္လိုေသာစိတ္တို႔ႏွင့္ မျပည့္စံုပါက သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္းမရွိႏိုင္ေခ်။ ယင္းသို႔သဒၶါတရားကင္းမဲ့ေနမည္ဆိုပါက ဆရာေတာ္ အရွင္ခမာ၀ုဓ မိန္႔ၾကားသကဲ့သို႔ မိစၦာဒိဌိဧကန္မုခ်ျဖစ္ေန ပါလိမ့္မည္။

ေ၀ဖန္ေရး၏အထက္တြင္ ဘာမွ်မရွိ ဆိုေသာ ပညာရွိတို႔၏စကားကိုစာေရးသူၾကားဖူးဖတ္ဖူးပါသည္။ သို႔ေသာ္ယင္းေ၀ဖန္ေရးသည္ ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး မိန္႔ၾကားသလို သဒၶါတရားႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ေ၀ဖန္ေရးကိုသာဆိုလိုသည္ဟု စာေရးသူအေလးအနက္ယံုၾကည္ပါ သည္။ ေ၀ဖန္ေရးဟူသည္ အမွန္တရားကိုရွာေဖြေသာ နည္းလမ္းတစ္ရပ္ သာျဖစ္သည္။ တစ္ပါးသူအား ျပစ္တင္ရႈတ္ခ်ေျပာဆိုျခင္းသည္ေ၀ဖန္ေရးမမည္ေခ်။ ပုဂၢိဳလ္ေရးဦးတည္ခ်က္ထား၍ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ်ျခင္းသည္ မိုးေပၚေမာ့၍တံေတြးေထြးျခင္းႏွင့္သာတူလွေပရာ အထူး ေရွာင္ရွားသင့္သည္။ အခ်ိဳ႕မွာယဥ္ေက်းဖြယ္ရာ စကားမ်ားတြင္တြင္သံုးထားေစကာမူ သဒၶါတရားတည္းဟူေသာအမွန္တရားကိုျမတ္ႏိုး စိတ္အား အေျခမခံဘဲ ပုဂၢိဳလ္ေရးထိုးႏွက္တိုက္ခိုက္လိုစိတ္ကိုသာ အေျခခံထားေပရာ ထိုသူတို႔၏ေ၀ဖန္ေရးသည္ ေစတနာမမွန္ေသာ ေ၀ဖန္ေရးအတုအေယာင္သာ ျဖစ္ေၾကာင္းစာဖတ္ပရိတ္သတ္က ေကာင္းစြာသိၾကပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေ၀ဖန္ေရးေဆာင္းပါးရွင္တိုင္း သတိခ်ပ္သင့္သည္မွာ ေ၀ဖန္ေရးစာတစ္ပုဒ္ ေရးေတာ့မည္ဆိုသည္ႏွင့္မိမိကိုယ္ကိုျပန္လည္ စစ္ေမးသင့္သည္။ ငါသည္ဤစာကိုေရးရာ၌ သဒၶါတရား၏တိုက္တြန္းေစ့ေဆာ္ခ်က္ ပါ၀င္ပါ၏ေလာ ဆိုသည့္အခ်က္ကို အျပန္ျပန္အ လွန္လွန္ ဆန္းစစ္သင့္သည္။ မိမိေရးလိုက္ေသာစာသည္ အမွန္တရားထြန္း ကားေရးအတြက္တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွ အက်ိဳးျပဳႏိုင္သည္ဟုယံုၾကည္မွေရးသင့္သည္။ ထို႔သို႕မဟုတ္မူဘဲထင္ေပၚလို စိတ္၊ သူတစ္ဖက္သားကို အျပစ္တင္အႏိုင္ယူလိုစိတ္၏ေစ့ေဆာ္မႈေၾကာင့္ေရး မည္ဆိုပါကေစတနာမသန္႔သလို စာကလည္း သန္႔လိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်။

တစ္ဖက္တြင္လည္းအမွန္တရားကိုျမတ္ႏိုးျခင္းဟူသည္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာေ၀ဖန္ေရးမ်ိဳးကိုလက္လွမ္းၾကိဳ ဆိုသင့္ပါသည္။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ေ၀ဖန္ေရးသည္ ေၾကာက္စရာမဟုတ္ေခ်။ျမတ္ႏိုးစရာသာ ျဖစ္ေပသည္။ အမွန္တရားကို ျမတ္ ႏိုးစြာရွာေဖြေနသူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အခ်င္းခ်င္းတစ္ဦး၏အမွားကို တစ္ဦးကေထာက္ ျပျခင္းသည္အလြန္ေကာင္းျမတ္ေသာ လုပ္ငန္းတစ္ ရပ္သာျဖစ္ပါသည္။ မိမိအမွားကို ေ၀ဖန္ေထာက္ျပသူထက္သာလြန္ေကာင္းျမတ္ေသာ မိတ္ေဆြမ်ိဳးေလာကတြင္မရွိဆိုသည့္အခ်က္ကို အမွန္တရားျမတ္ႏိုးသူတိုင္း သိရွိနားလည္ထားၾကပါသည္။ ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်သဒၶါတရား၊ဆရာေတာ္ အရွင္ ခမာ၀ုဓ မိန္႕ၾကားခဲ့ေသာ ၾသ၀ါဒလာသဒၶါတရားဆိုသည္မွာ အမွန္တရား ကိုယံုၾကည္ျမတ္ႏိုးျခင္းကိုသာဆိုလိုေၾကာင္း သေဘာေပါက္ေလာက္ေပျပီ။