ဆရာေတာ္ဘုရား အခ်ိဳ႔စာအုပ္မ်ားတြင္ တပည့္ေတာ္ဖတ္ရသည္မွာ မိမိကုိယ္ခြဲျဖင့္ သြားလိုရာသုိ႔ သြားႏိုင္ျခင္း၊ သတိေမ့ေျမာေနစဥ္ မိမိကုိယ္ကိုမိမိ အေပၚစီးမွ ျမင္ေနရျပီး အျခားသူမ်ားကိုလည္း မိမိခႏၶာကိုယ္အနီး၌ ျမင္ေနရျခင္း စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာအရ ၀ိညာဥ္ခႏၶာမရွိ၊ လိပ္ျပာေကာင္ မရွိ၊ ရုပ္သက္သက္၊ နာမ္သက္သက္ မရွိ-ဟု ဆိုသျဖင့္ ( အထက္ပါတို႔ကို ) ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တဦးအေနျဖင့္ မည္သုိ႔ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ ရမည္ကို ေျဖၾကားေပးပါဘုရား။
( ေနထြန္းခိုင္-ျပည္ျမိဳ႔ )


( ေျဖ )
လူသတၱ၀ါတို႔ ေသခါနီးတြင္ ကံ, ကမၼနိမတ္, ဂတိနိမိတ္ဟူ၍ နိမိတ္သံုးမ်ိဳး ထင္ျမဲျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းလွဴဖူးသူဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းလွဴရန္ ျဖစ္ေပၚေသာ ေစတနာ၊ ေသခါနီးတြင္ ေပၚသည္။ ၄င္းမွာ ကံနိမိတ္ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းအေဆာက္အအံု လွဴဒါန္းေနပံု စသည္တို႔မွာ ကမၼနိမိတ္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေနာက္ လားရမည့္ ဂတိနိမိတ္ ေပၚသည္။

ဂတိနိမိတ္မွာ သြားလိုရာ သြားေနပံု မိမိကုိယ္ကို၄င္း၊ အျခားသူမ်ားကို၄င္း ျမင္ရပံု၊
လားေရာက္ရမည့္ ဂတိသို႔ သြားလာရပံု၊ ေတြ႔ရွိရပံုမ်ားကို ျမင္ရသည္။ ေသာဏ ရဟႏၲာ ျမတ္၏ ဖခင္ မုဆိုးႀကီးကို သားရဟႏၲာက ရဟန္း၀တ္ေပးထားသည္။ ထိုမုဆိုး ေတာထြက္ရဟန္းႀကီး ေသခါနီးတြင္ တသက္လံုး မုဆိုးလုပ္လာခဲ့၍ ငရဲဂတိနိမိတ္မ်ား ထင္သည္၊ ငရဲေခြးႀကီးမ်ား ၀ိုင္းလိုက္ကိုက္ခဲေန၍ ေအာ္ဟစ္ေနသည္ကို သားရဟႏၲာက သူ႔ဖခင္ရဟန္းႀကီး ငရဲဂတိနိမိတ္ ထင္ေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း သိသည္။

ခုတင္ ေညာင္ေစာင္းႏွင့္တကြ ေစတီေတာ္ရွိရာသို႔ ယူေဆာင္လာေစျပီး သာမေဏတို႔အား ပန္းမ်ားစြာစုေဆာင္းေစ၍ ရဟန္းႀကီးအား ေစတီေတာ္ကို ပန္းပူေဇာ္ေလာ့၊ ဘုရားရွိခိုးေလာ့-စသည့္ ကုသိုလ္အာရံုသို႔ ေျပာင္းေပးလိုက္သည္။ ထိုအခါမွ ငရဲဂတိနိမိတ္မ်ား ေပ်ာက္ကာ ေဒ၀ဂတိနိမိတ္မ်ား ျဖစ္သည့္ နတ္ဗိမာန္၊ နတ္သမီး၊ နတ္သားမ်ားကို ျမင္ရေၾကာင္း ေျပာေလသည္။ ဂတိနိမိတ္ထင္ျပီး မကြယ္လြန္ေသးဘဲ အတန္ၾကာေနႏိုင္ေသးျခင္း၊ ငရဲနိမိတ္မွ သုဂတိနိမိတ္သို႔ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ျခင္းတို႔ကို စဥ္းစား၍ အသက္၀ိညာဥ္ လိပ္ျပာေကာင္ ထြက္၀င္ေနသေယာင္ကိစၥမွာ ဂတိနိမိတ္ျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားထားေစလိုပါသည္။