(ေမး) အရွင္ဘုရား၊ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား၊ ေစတီမ်ားကို ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ရာ၌ မည္ကဲ့သို႔ အာရံုျပဳရပါမည္နည္း။ တန္ခိုးႀကီးေသာဘုရားကို တကူးတက သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ျခင္းႏွင့္ အိမ္တြင္ ကိုးကြယ္ထားေသာ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ဖူးေျမာ္ျခင္းတြင္ မည္သည္က ပို၍ အက်ိဳးရွိပါသနည္း။

(ေျဖ)
ရုပ္ပြားေတာ္သည္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က ဘုရားရွင္ကို အတုပြား၍ ထားေသာ (အဆင္းသ႑ာန္ေတာ္ကို အတုျပဳလုပ္ထားေသာ) ဆင္းတုေတာ္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုရုပ္ပြားေတာ္ဆင္းတုေတာ္ေလာက္တြင္ စိတ္အာရံုမျပီးေစဘဲ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္စြာဘုရားကို ထင္ျမင္လာေအာင္ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ႏိုင္မွ သာ၍ အက်ိဳးရပါသည္။

ေစတီေတာ္ဟူသည္ ဘုရားရွင္၏ အရိုးေတာ္ဓာတ္မ်ားကို သြင္းႏွံဌာပနာထားေသာေၾကာင့္ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ ထိုက္ေသာ ဌာနတမ်ိဳးတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ေစတီေတာ္ကို ပူေဇာ္ရာ၌လည္း သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္ဘုရားကို ထင္ျမင္လာေအာင္ ပူေဇာ္မွ သာ၍ အက်ိဳးရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ရုပ္ပြားေတာ္၊ ေစတီေတာ္ေလာက္တြင္ စိတ္အာရံုယူႏိုင္ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားအတြက္ လံုးလံုး အက်ိဳးမရဟုကား မဆိုလိုိပါ။

ဘုန္းႀကီးအလိုအားျဖင့္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္ဘုရား၏ ကိုယ္ေတာ္စားခ်ည္းျဖစ္ၾကေသာ ရုပ္ပြားေတာ္၊ ေစတီေတာ္မ်ားကို တန္ခိုးႀကီး၊ တန္ခိုးငယ္ဟု မခြဲျခားလိုပါ။ လူအသြားအလာမ်ားသည္ကို တန္ခိုးႀကီးသည္၊ လူအေရာက္အေပါက္နည္းသည္ကို တန္ခိုးငယ္ဟုဆိုလိုလွ်င္ ေတာႀကီးေတာင္ႀကီး၌ လူတေယာက္မွ် အေရာက္အေပါက္မရွိေသာ ရုပ္ပြားေတာ္၊ ေစတီေတာ္မ်ားကို တန္ခိုးမရွိေသာဘုရား-ဟု ေခၚရမလို ျဖစ္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤျပႆနာအတြက္ အထူးေျဖဖြယ္ မလိုပါ။ မိမိစိတ္က ဂုဏ္ေတာ္ကို အာရံုျပဳရာ၌ သဒၶါ၊ ပညာ အတိမ္အနက္လိုက္၍သာ အက်ိဳးရ ကြဲျပားဖြယ္ ရွိပါသည္။ အကယ္၍ အလြန္ၾကည္ညိဳစြာ အာရံုျပဳႏိုင္ပါမူ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္ဘုရားကို ဖူးျမင္ရေသာအက်ိဳးႏွင့္ ရုပ္ပြားေတာ္ ေစတီေတာ္မ်ားကို ဖူးျမင္ရေသာ အက်ိဳးသည္ တန္းတူပင္ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

ဥပမာ-အသက္ရွိေသာ မိဘကို ေတြ႔ျမင္ရျခင္းႏွင့္ မိဘမရွိ၍ ဓာတ္ပံုကုိသာ ၾကည့္ရျခင္း၌ ရိုေသေလးစားမႈ မကြာလွ်င္ အက်ိဳးေပး မကြာႏိုင္သကဲ့သို႔တည္း။
တိ႒ေႏၲ နိဗၺဳေတစာပိ၊
သေမ စိေတၱ သမံ ဖလံ။
ေစေတာပဏိဓိ ေဟတံု ဟိ၊
သတၱာ ဂစၧႏၲိ သုဂၢတႎ။

တိ႒ေႏၲစာပိ-သက္ေတာ္ထင္ထင္၊ တည္ရွိစဥ္၀ယ္၊ ဖူးျမင္ရျငား၊ ျမတ္ဘုရား၌လည္းေကာင္း။
နိဗၺဳေတစာပိ-ေရႊျပည္နိဗၺဴ၊ စံေတာ္မူသည့္၊ သံုးလူ႔ထြဋ္ထား၊ ျမတ္ဘုရား၌လည္းေကာင္း။
စိေတၱ-ဂုဏ္ေတာ္အာရံု၊ ေကာင္းစြာထံု၍၊ တလံုလဲလဲ၊ မွီ၀ဲစြဲသံုး၊ စိတ္ႏွလံုးသည္။
သေမ-သဒၶါပညာ၊ အရာရာ၀ယ္၊ မကြာတန္းတူ၊ ညီမွ်ပါမူကား။
သမံဖလံ-အက်ိဳးေပးဟန္၊ အတန္တန္လည္း၊ ဧကန္ညီမွ်၊ တန္းတူရေလေတာ့၏။
ဟိ ယုတၱံ-မမွားဧကန္၊ ယုတၱိတန္လွပါေပ၏။
သတၱာ-ယုတ္ျမတ္မဟူ၊ သူငါကစ၊ သတၱ၀ါဟူသမွ်တို႔သည္။
ေစေတာပဏိဓိေဟတံု-စိတ္ေနစိတ္ထား၊ ႀကီးမားျဖဴစင္၊ ၾကည္လင္သန္႔ရွင္း၊ အေၾကာင္းရင္းေၾကာင့္။
သုဂၢတႎ-လူ႔ရြာနတ္ထံ၊ ခ်မ္းသာစံလ်က္၊ နိဗၺာန္အထိ၊ အေကာင္းဆံုးဂတိသို႔။
ဂစၧႏၲိ-ပါရမီစြမ္းသေလာက္၊ စခန္းေထာက္၍၊ လွမ္းေရာက္ႏိုင္ၾကေပသတည္း။
(မဥၨိ႒က၀ဂ္၊ ပီတ၀ိမာန၀တၳဳ ပါဠိေတာ္)